skola deti

Ako sa spokojne udomácniť v škole

0 zdieľaní
0
0

Po oddychovom, zážitkovom lete prichádza čas dennej školskej rutiny. Špeciálne pre prváčikov ide o významný prechod do veľkého sveta dôležitosti a samostatnosti. Deti pritom často prežívajú intenzívne pocity. Nie je preto nič nezvyčajné, že potrebujú pri prispôsobovaní sa na režim a požiadavky školy aj trocha dodatočnej pomoci. Tu je niekoľko tipov, ktoré vám pomôžu.

1. Podporte napojenie dieťaťa.

Deti potrebujú v novom prostredí cítiť spojenie s dospelým, o ktorom si myslia, že im pomôže udržiavať  bezpečie. Keďže v škole nie sú so svojimi rodičmi, snažia sa presunúť svoje zameranie na učiteľa. Získajú tak sebaistotu a môžu sa naplno venovať učeniu. Ak si všimnete, že sa vaše dieťa necíti v škole dobre, je potrebné to riešiť. Kontaktujte učiteľa a vysvetlite mu, že vaše dieťa potrebuje podporu pre nadobudnutie potrebnej istoty. Skúsený učiteľ  dieťaťu iste porozumie a bude mu venovať potrebnú  pozornosť. Často sa to deje tým, že mu zverí nejakú špeciálnu úlohu, aby sa dieťa cítilo dôležité.

Rovnako si  dieťa potrebuje získať spojenie v detskom  kolektíve, do ktorého vstupuje. Minimálne s jedným ďalším dieťaťom. Zaujímajte sa preto o zážitky dieťaťa v škole a pozorne počúvajte, s kým sa hrá, a ako je spokojné.

2. Pomôžte svojmu dieťaťu nájsť spôsob, ako zvládať  školský režim.

Pre mnoho detí je najväčšou výzvou moment rozlúčenia. Často vie pomôcť rozlúčkový rituál. Skúste si ten svoj s dieťaťom ušiť na mieru. Napríklad v podobe riekanky typu: „Ja ťa ľúbim, ty mňa tiež, objímem ťa a už šťastne bež!“ Väčšina detí má rado aj malú „spomienočku“, ako napríklad papierik s nakresleným srdcom alebo kamienok, ktorý ste spolu našli v lese. Takéto maličkosti ich dokážu upokojiť, ak sa cítia osamote.

3. Podporte zvládanie rozličných obáv.

Väčšina školských úzkostí nemá racionálny charakter. Napríklad strach, že počas pobytu v škole rodič  zmizne. Preto podporte dieťa pri vyjadrovaní obáv, ktoré ho trápia. Empatizujte s ním: „Bojíš sa, že odkedy sa ti najlepší kamarát odsťahoval, nebudeš mať nikoho, kto by s tebou sedel pri obede?“ Prijmite jeho obavy a nesnažte sa ho presviedčať, že sa to nestane, alebo že to nič nie je, veď niekoho si predsa nájde. Namiesto toho, aby ste popierali alebo zľahčovali jeho prežívanie, pomôžte mu hľadať riešenia. „Hmm… Zaujímalo by ma, čo by si mohol urobiť, aby si to vyriešil?“ Ak nebude prichádzať s nápadmi, posmeľte ho k prvým krokom. Pomôžte mu, aby sa pokojne poobzeralo po triede, a našlo nejakú známu alebo aspoň sympatickú tvár. Potom nech danú osobu osloví. Cieľom rozoberania situácie je, aby ste dieťaťu pomohli uvedomiť si, že má vnútorné zdroje na zvládnutie akejkoľvek situácie. Nakoniec sa uistite, že práve vám predviedlo, ako si vie poradiť s tým, čoho sa bojí.

4. Upevňujte spojenia aj doma.

Začnite svoj deň s dieťaťom niekoľkominútovým túlením sa v posteli. Uistite sa, že každý deň po škole, keď sa znovu stretnete, máte s každým dieťaťom osobitný čas na to, aby ste si vypočuli všetko o jeho dni. Nezačnite s otázkou typu: „Ako bolo v škole?“ Zameriava sa zväčša na výkon a evokuje hodnotenie. To je niečo, čo uzavrie ďalšiu diskusiu. Pýtajte sa ho najmä na to, čo prežívalo, kým ste spolu neboli. Skúste otázky, ako napríklad:

„Na čom si sa dnes najviac zasmial?“
„Stalo sa niečo nezvyčajné?“
„Prišla si na niečo, čo si doteraz nevedela?“

Pred spaním  nezabudnite naplánovať opäť vrúcne túlenie či iný kontakt, aby ste zvýšili pocit bezpečia.

5. Monitorujte deň  dieťaťa.

Napriek tomu, že dieťa týždne dobre funguje, môžu sa časom objaviť aj problémy. Ak dieťa napríklad začne menej rozprávať, alebo vyzerá nepokojne, môže to naznačovať vážnejší problém: nerozumie niečomu a bojí sa hovoriť, nevidí poriadne na tabuľu…? Pokojne sa pýtajte na jeho deň, pozorne a empaticky počúvajte, čo vám povie, aby pokračovalo v rozhovoroch.  Ak sa nič nedozviete, skúste použiť spoločné čítanie kníh, ktoré rozprávajú príbehy o škole, a na základe nich môžete položiť otázky smerom na dieťa, či aj ono má podobnú skúsenosť. Ďalšou možnosťou je skúsiť sa spolu hrať na triedu, vytvoriť si predstavenie s plyšákmi, kde jedno so zvieratiek nechce chodiť do školy. Potom sa opýtajte svojho dieťaťa: „Zaujímalo by ma, prečo sa bojí? Čo by sme mu mali povedať?“ Ak cítite väčší problém, ktorý neviete odhaliť, je potrebné sa popýtať učiteľa dieťaťa.

6. Vytvorte pokojnú rutinu v domácnosti s dostatočným časom spánku a pokojným ranným časom.

Deti, ktoré nie sú dobre oddýchnuté, nemajú vnútorné zdroje na to, aby sa vedeli v pokoji ráno rozlúčiť. Rovnako sa výrazne znižuje ich schopnosť sústrediť sa, ako aj celková odolnosť zvládať rôzne výzvy pri interakciách s okolím, najmä s ostatnými spolužiakmi. Preto starostlivo dbajte na dodržiavanie dĺžky spánku počas školského roka. A rovnako aj vy choďte do postele tak, aby ste pokojne zvládali ranný zhon. Snažte sa, aby ste ráno príjemne strávili spoločný čas. Obdarujete sa tak všetci vzácnym láskyplným pocitom do celého dňa.

0 zdieľaní
Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

TIEŽ SA VÁM BUDE PÁČIŤ