digitalne deti technologie

Digitálne deti

0 zdieľaní
0
0

Žijeme v ére digitálnych technológií, ktoré výrazne zmenili spôsob a tempo nášho života. Menia naše osobnosti, zasahujú do našich vzťahov, sú nám nevídaným pomocníkom a zdrojom okamžitého množstva informácií, potešenia a pomoci. Vzhľadom na to, že ovplyvňujú všetky oblasti nášho života, vzťahovú, pracovnú aj spoločenskú, prirodzene sa začínajú vynárať otázky v súvislosti s ich používaním.

Napríklad koľko je veľa a koľko je málo času stráveného na internete? Stretávame sa už s pojmami digitálny detox či diéta. Úprimne povedané, oveľa príťažlivejší sa zdá skôr celostný prístup, teda rovnovážne začleňovanie moderných výdobytkov do osobného životného štýlu. To potom nabáda skôr k otázke, kam až nás vedie používanie technológií? Skutočne iba zlepšujú kvalitu nášho života? Čo prináša čas strávený so smartfónom, laptopom…? Spokojnosť, závislosť…?

Zladenie technológií s naším životom sa stáva ešte komplikovanejším, keď nejde len o náš osobný prístup, ale sme v pozícii rodiča, keď súčasne riešime otázky vstupu technológií do života našich detí. Tak ako je nám jasné, že každé dieťa je jedinečné a z toho vyplýva  originálne  vyjadrenie jeho základných potrieb, aj používanie technológií nevyhnutne vychádza z osobnosti každého dieťaťa. Súčasne však existujú isté  vodidlá či princípy, podľa ktorých sa rodičia môžu zorientovať v poskytovaní technologických vymožeností deťom.  Skúsila by som ich zhrnúť takto:

Princíp rovnovážneho používania a zdravých návykov

Vynikajúco môže poslúžiť paralela Dr. Polgára, odborníka na etiku technológií. Ponúka nám inšpiráciu  vo svete stravovania  a s ním spojených problémov prejedania, nadváhy či obezity. Paralelne v oblasti používania technológií totiž  ide o poskytovanie informácií  mozgu v rôznej kvalite aj kvantite a následný vznik možných problémov  s jeho zahlcovaním až preťažovaním.

Ak dlhší čas konzumujete priveľa potravy, po istom čase to cítite na svojom oblečení, prípadne sa jednoducho postavíte na váhu a viete, na čom ste. Pri technológiách to nie je také jednoduché, lebo príznaky nadmerného používania sa dostavujú často až po dlhšom čase, ale badateľné sú, a to  na duševných príznakoch jedinca. Patrí medzi ne:

  • Znižovanie schopnosti koncentrácie
  • Znižovanie trpezlivosti  pri prekonávaní prekážok bežného života. Náročnejší tréning, ťažšia domáca úloha vyvolávajú chuť to zabaliť.
  • Hraním videohier si dieťa obľubuje neustále odmeny a prospieva v prostredí pochvaly, ktorá prichádza rýchlo a často. Tak sa stráca sa túžba po dosiahnutí lepšieho výsledku, pretože vo videohre je každý odmenený.
  • Čím viac času trávia deti pred obrazovkou, tým menej empatie sú schopné prejaviť. Deti sa stretávajú vo videohrách s množstvom násilia, čím  otupejú k bolesti iných, šikanovaniu a prejavom násilia.
  • U niektorých detí  sa vyskytuje neschopnosť rozlišovania  zážitkov z internetu od reálnych skúseností. Dieťa uverí, že v prestrojení za Spidermana môže vyskočiť z okna na poschodí  a po páde sa postaviť a bežať ďalej.
  • Bezproblémovosť vzťahov na internete (ak ťa jeden vzťah otravuje, máš poruke hneď iný) môže viesť k tomu, že reálne vzťahy začnú deti frustrovať.

Ak chceme udržiavať svoju hmotnosť na optime, je nám jasné, že potrebujeme kontrolovať kvalitu aj kvantitu prijímanej potravy.  Prirodzeným inštinktom každého človeka je aj to, že neje nepretržite. Medzi jedlami sú pauzy na trávenie. Rovnaké zákonitosti  by sme mali dodržiavať aj pri používaní  technológií, ak chceme, aby nám slúžili, teda boli na úžitok. Znamená to, že tak ako pri potrave potrebujeme čas na trávenie a vstrebávanie živín, pri technológiách potrebujeme čas na reflexiu prijatých informácií, aby sme pretriedili tie, ktoré sme schopní použiť a spracovať do vedomostí.

Ak vaše dieťa trávi čas pri videách, videohrách, s mobilom a vy chcete  znížiť mieru z toho vznikajúceho stresu pre mozog, treba podporiť  jeho oddych a čas na spracovanie či upevnenie  informácií. Je potrebné regulovať používanie elektroniky, a to venovaním sa aktivitám iného druhu:

„neštruktúrovaný čas“: ponevieranie sa čipovaľovanie na vytvorenie kontaktu so svojím vnútrom, ležanie pod stromom a pozorovanie prírody, počúvanie hudby… to všetko podporuje oddych mozgu;

„čas hry“: spontánne, dobrodružné objavovanie zmyslami a telom, smiech, rolové hry, tancovanie… tieto aktivity podporujú nové spojenia v mozgu;

„čas spájania“: spoločné rodinné jedlo s rozprávaním, rodinné čítania, nočné prespávanie v prírode, divadelné krúžky,  kluby stolových hier, knižné, rečnícke a debatné krúžky.

Ak pokračujeme v paralele s jedlom, na zachovanie ideálnej hmotnosti sa ľudia hýbu, športujú. Takisto mozog potrebuje trénovať. Ako sa to deje? Treba sa odpojiť od zdroja informácií, odísť a stráviť čas spracúvaním informácií a duševnou tvorbou.

Pohyb pozitívne ovplyvňuje vývoj mozgu, lebo zrýchľuje tep (dodanie väčšieho množstva kyslíka), znižuje hladinu stresu (odbúrava kortizol a spaľuje adrenalín). Štúdie ukazujú, že deti, ktoré športujú, zlepšujú si pozornosť, majú lepšie známky, lepšie spia. To znamená byť ochotný s deťmi ísť aj von a tráviť čas na miestach bez technológií, obyčajne behať, hrať hry a skákať s cieľom poznávať iné formy učenia a zvyklostí, ktoré sa nakoniec stanú ich správaním.

Podčiarknuté a zhrnuté, znamená to, že kvantitu aj kvalitu informácií púšťaných do mozgu treba kontrolovať  a podľa veku, respektíve podľa  vývojového štádia dieťaťa usmerňovať. Rovnako stanovenie rytmu práce s technológiou: príjem – reflexia – mozgový tréning a vstrebávanie sú podstatou zdravej životnej rovnováhy.

Modelujte deťom trávenie času s obrazovkou

Deti sa učia z toho, čo žijú. Preto si odpovedzte na pár otázok:
Ako vás technológie ovplyvňujú? Ste schopná/ý vykonávať niektoré činnosti bez toho, že by ste sa echali vyrušiť pípnutím telefónu? Ignorujete ostatných, pretože si rolujete v telefóne? Vytvárate si čas bez technológií, počas ktorého sa venujete rodine, priateľom a aktivitám, ktoré vás udržiavajú  v rovnováhe a pri zdraví?

Vytvorte si univerzálne rodinné pravidlá používania elektroniky

…na základe toho, čo je pre vás dôležité. Napríklad žiadne telefóny počas noci v izbe, kde sa spí, počas jedla, učenia či po istej hodine večer.

0 zdieľaní
Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

TIEŽ SA VÁM BUDE PÁČIŤ