Generácia Alfa: Individualisti ponorení do technológií
Je absolventkou žurnalistiky, ktorá miluje život so všetkým, čo prináša.…
Sám nadpis je indíciou, ktorá charakterizuje nastupujúcu generáciu ľudí. Pokiaľ ste si mysleli, že po generáciách X, Y a Z už nebude pokračovanie – opak je pravdou. Generácia Alfa, ako to naznačuje aj jej názov, je začiatkom niečoho nového – novej generácie ľudí narodených po roku 2010.
Aké boli generácie doteraz?
Každé obdobie v minulosti prinášalo spolu s vývojom technológií a pokrokom doby aj rôzne vlastnosti ľudí, ktoré reprezentovali tú ktorú generáciu. Podľa výskumu pod vedením demografa Marka McCrindla boli pre generáciu „staviteľov“ – tzv. Builders charakteristické motorové vozidlá, lietadlá, rádiá, jazz a swing. Títo ľudia zažili komunizmus či druhú svetovú vojnu, pretože sa narodili v rokoch 1925 až 1945. Po nich nasledovali tzv. Baby Boomers. Spolu s nimi sa na scéne objavila televízia, kazety a tranzistorové rádiá. Baby Boomers fandili Elvisovi, Beatles či Rolling Stones a nosili mini sukne.
V rokoch 1965 – 1979 nastúpila Generácia X – to už boli frajeri s walkmanmi, videorekordérmi, ba dokonca s osobnými počítačmi IBM. Nosili piercingy, roztrhané rifle a počúvali Nirvanu alebo kráľovnú popu – Madonnu. Fičali na MTV, podľa ktorej niesla generácia X aj svoj druhý názov. V roku 1980 prišla Generácia Y, do ktorej patrili ľudia s dátumom narodenia až do roku 1994, nazývajú sa tiež Millennials – deti milénia. Vo veľkom využívali internet, písali emaily aj SMS-ky, pozerali DVD-čka a hrali PlayStation. Do kina chodili na Titanic a počúvali Eminema či Britney Spears. Spolu s Generáciou Z narodenou v rokoch 1995 – 2010 nastal rozmach sociálnych sietí, 3D filmov, MacBookov a iPadov. Technológie sa stávajú pomaly ale isto bežnou súčasťou ľudských životov.
Generácia Alfa – názov inšpirovaný hurikánmi
Demograf Mark McCrindle, ktorý sa venuje výskumu demografických kohort, teda skúma rovesnícke skupiny obyvateľov, pomenoval aj celkom novú generáciu Alfa. Tú reprezentujú ľudia narodení po roku 2010 – momentálne sú to 10 a menejročné deti. Podľa jeho slov charakterizuje názov tejto generácie začiatok niečoho nového. Je to najmä preto, že táto generácia je prvá, ktorú tvoria ľudia narodení výhradne v 21. storočí.
Podľa portálu The Huffington post sa McCrindle pri pomenovávaní tejto generácie inšpiroval pomenovávaním hurikánov z roku 2005. Tých bolo totižto tak veľa, že na ich pomenovania vedci vyčerpali písmená celej rímskej aj latinskej abecedy, až museli siahnuť po písmenách z gréckej abecedy. Rovnaký krok urobil McCrindle. Do generácie Alfa by mali spadať aj deti, ktoré sa ešte len narodia, a to do roku 2024. Po nich, v rozmedzí rokov 2025 – 2039, bude nasledovať generácia Beta.
Deti generácie Alfa
Budúcnosť Generácie Alfa sa dá podľa vývinu spoločnosti predpokladať už dnes. McCrindle tvrdí, že vzdelávanie detí bude trvať dlhšie, čo znamená, že aj vek, keď začnú pracovať a zarábať peniaze, bude vyšší. Na základe toho možno predpokladať, že deti z generácie Alfa budú dlhšie využívať tzv. mama hotel. Podobne ako to bolo pri generácii Z, aj pri generácii Alfa sa bude digitálna gramotnosť neustále zvyšovať, no na druhej strane sa bude znižovať čas udržania ich pozornosti, čo sa koniec koncov deje už teraz. Digitálne technológie hrajú v životoch ľudí z generácie Alfa veľkú rolu. Nie nadarmo je ich druhé pomenovanie Generation Glass alebo Screenagers. S technológiami sú už dnes v kontakte od útleho veku, preto im zoznámenie sa s používaním smartfónu či tabletu nerobí problém – dokonca je to pre nich prirodzené.
Veľa času trávia vo virtuálnom svete, vedci dokonca predpokladajú, že časom sa väčšina diania prenesie práve do tejto sféry. Zmení sa tak koncept nakupovania, vzdelávania, nadväzovania a udržiavania kontaktov, najmä na pracovnom trhu. V digitálnom svete si totiž budú reprezentanti generácie Alfa hľadať svoje uplatnenie oveľa ľahšie. Do popredia sa dostane kreatívne myslenie, ktoré bude ich doménou. Vďaka technologickým pokrokom, napríklad autám s vlastným riadením, by mohli mať ľudia z generácie Alfa viac času na starostlivosť o seba, svoje záľuby a psychické zdravie.
Súkromníci žijúci tu a teraz
Podľa portálu AdAge budú príslušníci generácie Alfa slobodnejší – nebudú mať radi hranice a pravidlá. Neradi budú zdieľať svoj majetok – súkromné vlastníctvo pre nich bude dôležité. A ich životná filozofia? Žiť pre dnešok. Známe heslo YOLO – You Only Live Once, čo v preklade znamená, že žijeme len raz, by v tomto prípade mohlo nahradiť heslo NOTOMO – No Tomorrow, ktorého odkaz by sme mohli voľne preložiť ako – zabudni na zajtrajšok. Pre generáciu Alfa bude charakteristická zmena, čo potvrdzuje aj výskumník McCrindle, ktorý tvrdí, že tieto deti budú žiť v domácnostiach, ktoré sa častejšie sťahujú, častejšie menia kariéru a žijú viac v mestských oblastiach.
Podľa čoho sa určuje budúcnosť?
Všetky dohady o tom, ako bude v budúcnosti vyzerať život generácie Alfa, pochádzajú z analýz demografických údajov, na základe ktorých sa vytvárajú prognózy, uvádza portál Generationalpha. Ide napríklad o vek rodičov, ktorý sa zvyšuje, rozmanitejšiu kultúrnu zmes, bohatšiu sociálnu ekonomiku, menej početnejšie rodiny a predpokladanú zvyšujúcu sa dĺžku života. Ďalej sa prognózy určujú aj na základe výskumu generácie Y, ktorá dnes vychováva deti z generácie Alfa. Všetky tieto dáta dopĺňajú výskumy samotných detí generácie Alfa, ktoré sú ešte vo veku, kedy sa len formujú. Aj napriek tomu sa už dá špecifikovať množstvo vlastností, ktoré budú určovať ich budúcnosť.
Deti čaká život ako zo sci-fi filmu
Generácia Alfa bude mať, ako uvádza portál Generationalpha, možnosť zamestnať sa v úplne nových odvetviach, medzi ktorými sú napríklad nanotechnológie, kybernetická bezpečnosť, autonómna doprava, virtuálna realita či block-chain (technológia uchovávania záznamov v sieti Bitcoinov). Podľa portálu Generationalpha bude táto generácia viac dbať na svoj zdravý životný štýl. Budú viac počítať príjem kalórií, jesť menšie porcie, piť menej alkoholu, budú sa snažiť prijímať viac bielkovín na rastlinnej báze a budú sa viac prikláňať k alternatívnym možnostiam stravovania sa, napríklad k potravinám už spomínaného rastlinného pôvodu. Zvýši sa aj používanie zariadení, ktoré budú monitorovať ich zdravie a pohyb. Jednoducho všetko to, čo je teraz ešte len v plienkach, bude v budúcnosti bežnou súčasťou ich životov.
Je absolventkou žurnalistiky, ktorá miluje život so všetkým, čo prináša. Najlepšie sa cíti na cestách po turistických chodníčkoch, bežeckých tratiach, pieskových plážach alebo nočných mestských uliciach. Každé jedno miesto má v sebe energiu, ktorú potrebuje k životu. Rôznorodosť v nej dokáže prebudiť nové nápady. Baví ju spoznávať nové miesta, veci a ľudí, ktorí ju svojou prácou dokážu inšpirovať. Písaním sa zas snaží ona inšpirovať čitateľov. Verí, že svet je tak rôznorodý, že by bola škoda, nezistiť o ňom viac, a tým sa snaží riadiť. Niekedy sa však potrebuje pred všetkým ukryť v perinách a dopriať si aspoň dvanásťhodinový spánok.