Práve čítate
I’m a Barbie girl
MAGAZÍN MODERNÉHO RODIČA
Tmavý režim Svetlý režim

I’m a Barbie girl

barbie

Keď sa povie jej meno, každý okamžite vie, o kom je reč. Je vždy dokonale upravená, pekne oblečená, má fantastické vlasy a jej frajer je vážne kus. Nech si už vyberie akékoľvek povolanie, vždy je v ňom úspešná. Miluje zvieratá, jazdí na koni, vie spievať, dobre tancuje, má nádherný dom, vychytaný šatník a ružový kabriolet. Je to ikona. Je to Barbie.

Ruku na srdce. Barbie sa skrátka nedá odolať. Milióny dievčat po celom svete si ju rok čo rok túžia rozbaliť pod vianočným stromčekom. Milióny žien na ňu zasnene hľadia v regáloch hračkárstiev a spomínajú na to, ako s ňou trávili svoje detstvo. Barbie má skalných fanúšikov, ktorí ju milujú, nadšených zberateľov, ktorí sa za jej verziami naháňajú po celom svete, a obdivovateľov, ktorí neváhajú podstúpiť stovky plastických operácií, aby vyzerali ako ona. Stala sa inšpiráciou pre množstvo filmov a dokonca aj pesničiek. Právom jej patrí koruna i trón hračkárskeho priemyslu.

Z trafiky do hračkárstva

Deviaty marec by pokojne mohol byť medzinárodným dňom Barbie. Práve v tento deň v roku 1959 sa dlhonohá blondínka prvý raz objavila. A namierila si to rovno do New York City na prestížnu výstavu hračiek. Bábiku vysokú 28 cm, s črtami dospelej ženy, vyzbrojenú dokonalým účesom a milým úsmevom si všetci okamžite obľúbili. Predchodkyňa Barbie bola bábika menom Lilli. Prvýkrát ju nakreslil Reinhard Bentien pre nemecké noviny Bild Zeitung v roku 1952. Neskôr sa Lilli predávala ako vtipný a mierne pikantný darček pre mužov v tabakových obchodoch. Ešte neskôr si ju zamilovali aj deti. Vtedy ešte malá firma Mattel Creations neváhala a odkúpila na bábiku Lilli práva a onedlho predstavila jej vlastnú verziu menom Barbie, ktorá sa stala slávnou po celom svete. Prvá Barbie bola oblečená do čiernobielych pruhovaných plaviek. Nechýbali jej zlaté náušnice, slnečné okuliare a topánky na podpätkoch.

prva barbie
Prvá Barbie bola oblečená do čiernobielych pruhovaných plaviek. Nechýbali jej zlaté náušnice, slnečné okuliare a topánky na podpätkoch.

Barbie? Diera na trhu

Firmu Mattel Creations založili Ruth a Elliot Handlerovci v roku 1945. Presne o 14 rokov neskôr vytvorila Ruth bábiku Barbie, ktorú pomenovala podľa vlastnej dcéry Barbary. Tá sa stala akousi inšpiráciou jej matky Ruth pri tvorení kultovej dlhonohej blondíny. Ako si mohla byť Ruth taká istá, že malé dievčatká zaujme bábika v dospelom veku? Jednoducho. Všímala si, ako jej dcéra odkladala klasické bábiky do kúta čoraz častejšie a častejšie. Videla, že Barbaru čoraz menej baví prebaľovanie či kŕmenie bábätiek a z rolovej hry na mamu a dieťa plynule prechádza do iných rolových hier. Všimla si, ako často sa Barbara s kamarátkami hrávala na rôzne povolania a na svet dospelých. Ruth si uvedomila, akou dôležitou súčasťou dospievania sú tieto hry, a tak vytvorila hračku, s ktorou sa dievčatká okamžite stotožnili. Spolu s Barbie a jej širokou škálou povolaní sa mohli poľahky ocitnúť vo svete dospelých a predstavovať si svoju budúcnosť.

Ružový biznis

Spoločnosť Mattel vycítila potenciál bábiky a na jej spropagovanie začala využívať médiá. Umiestnila Barbie do televízneho programu pre deti a stala sa tak prvou spoločnosťou na výrobu hračiek, ktorá využila médiá na reklamu.

Záujem o Barbie a jej svet bol enormný. Tvorcovia preto v roku 1961 rozhodli, že bábika už nebude sama a pribudne k nej priateľ Ken.

Mimochodom, Ruth a Eliot Handlerovci ho pomenovali podľa svojho syna. V roku 1963 mala Barbie aj svoju najlepšiu priateľku Midge a o rok neskôr prišla na scénu jej mladšia sestra Skipper. Bábiky sa predávajú ako teplé rožky. Spoločnosť Mattel predá každú sekundu dve bábiky. Keby sme spočítali všetky bábiky Barbie a jej rodinných príslušníkov, ktoré sa predali od jej vzniku až po súčasnosť, a umiestnili by sme ich do radu za seba, obtočili by približne 7-krát našu planétu. Doposiaľ sa predala viac ako miliarda kusov bábik – tomu sa hovorí  biznis.

barbie girl mattel
Spoločnosť Mattel predá každú sekundu dve bábiky. Keby sme spočítali všetky bábiky Barbie a jej rodinných príslušníkov, ktoré sa predali od jej vzniku až po súčasnosť, a umiestnili by sme ich do radu za seba, obtočili by približne 7-krát našu planétu.

Barbie world  

Kto by nemiloval najznámejšie auto Barbie, ružový kabriolet značky Corvette? Barbie má dobrý vkus nielen na autá, ale aj na luxusné niekoľkoposchodové vily. Na svoj obrovský majetok si Barbie zarába vyše 140 povolaniami. Začínala ako modelka. No nemyslite si, nie je to žiadna blond fiflena. Barbie je pracant. Pracovala totiž aj ako záchranárka, paleontologička, letuška, športovkyňa či veterinárka. Skúsila šťastie ako rocková hviezda aj herečka. Patrila k armáde, živila sa ako astronautka či módna návrhárka. V roku 2014 bola dokonca kandidátkou na americkú prezidentku. Jej srdce dlhodobo patrí očarujúcemu Kenovi. Ale aj s ním si Barbie prešla partnerskou krízou a v roku 2004 na Valentína si jej srdce získal charizmatický austrálsky surfista Blain. S ním dlho nevydržala a vzala Kena na milosť. Nuž, láska je láska.

Femme fatale

Vzdychali ste niekedy nad šatníkom takej Carry Bredshaw z kultového seriálu Sex v meste? Áno? Tak zo šatníka Barbie by sa vám zatočila hlava. Vlastní totiž viac ako miliardu párov topánok a kusov oblečenia. Na jej šaty sa doposiaľ použilo toľko látky, že by pokryla plochu viac ako 14 000 futbalových ihrísk. Ročne sa predá 20 miliónov Barbie šiat. Nečudo. Módni návrhári sa len tak hrnú obliecť ikonickú divu.

Oblieklo ju už vyše 75 svetových módnych návrhárov a značiek, medzi nimi napríklad aj Christian Dior, Giorgio Armani, Givenchy, Escada, Carrolina Herrera či Burberry.

Nie je prekvapujúce, že sú medzi nami takí, ktorí bábiky Barbie a ich dokonalé outfity zbierajú. Alebo takí, ktorí sa na ňu chcú dokonca podobať a sú ochotní podstúpiť stovky bolestivých plastických operácií, aby vyzerali ako ich ideál krásy. Nuž, aj taký vie byť vplyv femme fatal menom Barbie.

Nie je všetko ružové

Jedni ju milujú, iní nenávidia. Barbie si získala mnoho priaznivcov najmä v začiatkoch svojej kariéry. Predstavovala odvážnu ženu, ktorá zastávala filozofiu, že každá žena si môže vybrať. Rúcala rodové stereotypy a bojovala za rovnoprávnosť žien najmä pri deľbe práce. Barbie nediskriminuje. Reprezentovala doposiaľ 40 rôznych národností a vyrába sa v 7 rôznych odtieňoch pokožky. Barbie s čiernou pleťou sa prvýkrát objavila na trhu v roku 1980.

Odporcovia Barbie však argumentovali tým, že jej prehnane veľký a luxusný šatník, dokonalá vila či najlepšie autá môžu deti viesť k nereálnym predstavám a materializmu. Najviac kontroverzné boli však krivky dokonalej krásky.

Barbie si zlízala ostrú kritiku za to, že je príliš chudá a príliš dokonalá a vedie mladé dievčatká k depresiám či anorexii. A tak Barbie pribrala.

Jej miery sú však stále ďaleko od reality. Keby ste chceli mať jej postavu, museli by ste mať miery 95 – 47 – 86. Na Barbie vraj nevrhal dobré svetlo ani svetoznámy hit Barbie girl od hudobnej skupiny Aqua. Spoločnosť Mattel skupinu dokonca zažalovala za poškodenie mena bábiky, no súdny spor nakoniec prehrala.

VIETE O TOM, ŽE…?

  • prvá bábika Barbie sa predávala za 3 doláre
  • na jednej bábike pracuje 10 výtvarných umelcov
  • jej finálny look má „na svedomí“ až 100 ľudí – od módnych návrhárov cez hair-stylistov až po make-up artistov
  • vlastní 50 domácich zvieratiek (napríklad kone, poníky, psy, pandu, žirafu, levíča, papagája atď.)
  • na Google ju nájdete pod viac ako 62 miliónmi odkazov
  • na Facebooku má 14 miliónov fanúšikov
  • do roku 1971 sa pozerala iba nabok
  • prvá známa osobnosť, podľa ktorej bola bábika vyrobená, bola svetoznáma top modelka Twiggy
  • na československý trh sa dostala v roku 1990
  • nikdy nebola vydatá
  • nikdy nebola tehotná – v očakávaní bola jej najlepšia priateľka Midge
  • v arabských krajinách je jej predaj zakázaný, má náhradníčku Fullu, ktorá je vytvorená a oblečená tak, aby vyhovovala tamojšej kultúre
Zobraziť komentáre (0)

Pridajte komentár

Vaša emailová adresa nebude zverejnená.

Naspäť hore