Práve čítate
Naučme sa spoločne opaľovať bezpečne

Naučme sa spoločne opaľovať bezpečne

spolocne opalovat bezpecne 39 scaled

Leto sa so svojimi skorými rannými slnečnými lúčmi, horúcimi obedmi a dlhými teplými večermi nezadržateľne blíži, pobytu na slnku sa nevyhne snáď nik. Niektorí sa slnku vystavujú účelovo, aby ich opálilo dohneda, iných sa slnečné lúče dotknú, aj keď o to veľmi nestoja. No pokiaľ na pohladenie od slnka nie sú obe skupiny dostatočne pripravené, môžu im tieto „nevinné lúče“ narobiť veľa škody a starostí. A čo s deťmi, ktorých citlivá pokožka nám v letných dňoch robí ešte väčšie starosti ako obvykle? Naučme sa spoločne opaľovať bezpečne.

Dermatologička, doktorka MUDr. Michaela Blaško, PhD. nám prezradila všetky dôležité informácie, ktoré by sme mali vedieť a pri pobyte na slnku nezanedbať.

UVA, UVB, UV, vitamín D –  čo to všetko je?

Ultrafialové žiarenie (UV) je potrebné pre tvorbu vitamínu D v koži, no na jeho vytvorenie nám postačí aj desaťminútové vystavenie sa slnečným lúčom denne, teda jedna prechádzka so psíkom alebo s deťmi do školy. Má rôzne vlnové dĺžky, no zmeny na koži človeka spôsobujú len dve z nich, UVA a UVB. 

Napríklad lúče UVA prechádzajú takmer bez prekážky vrstvami mrakov a vedia prejsť aj cez sklo, počas dňa sú medzi nami prítomné v rovnomernej intenzite. „Aktivujú pigmentáciu v koži a spôsobujú krátkodobé zhnednutie. Môžu však tiež prispieť k poškodeniu pokožky alebo jej predčasnému starnutiu,“ vysvetľuje doktorka Blaško.

UVB žiarenie zas dodáva pokožke energiu, ktorú potrebuje na tvorbu vitamínu D. Je však aj príčinou sčervenania pokožky a môže zapríčiniť vážnejšie poškodenie DNA, čo by neskôr mohlo viesť k rakovine kože.

Cez sklo však toto ultrafialové žiarenie neprechádza. Aby sme sa ochránili pred negatívnymi následkami UV žiarenia, je dôležité, aby sme podľa doktorky Blaško správne používali ochranné prípravky a nevystavovali sa nadmernému pobytu na slnku na poludnie.

A hoci si ľudská koža vyvinula rozličné mechanizmy ochrany pred UV žiarením, „najdôležitejším z nich je pigmentácia kože tvorbou melanínu, ktorý zaisťuje pohlcovanie svetla“, hovorí dermatologička. Netreba to podceniť a telu treba pomôcť. Po dlhoročnom a intenzívnom pôsobení slnka na kožu však na sebe môžeme pozorovať predčasné starnutie, tvorbu pigmentových škvŕn či vrások. Ako prevenciu pred tak škodlivými následkami je, okrem iného, dobré poznať aj svoj fototyp.

„Každý človek má určitý individuálny ‚slnečný kapitál, keď sa vyčerpá, môžu v keratinocytoch, bunkách rohovej vrstvy, nastať neopraviteľné chyby a zvýši sa riziko rakoviny kože.“

Poďme sa chrániť!

Aby sme zo slniečka mohli získavať iba samé benefity pre zdravie, nie pľuzgiere, popáleniny, photoaging, teda predčasné starnutie, a poškodené väzivá, mali by sme sa naučiť používať ochranné prostriedky efektívne. Čo odporúča dermatologička Michaela Blaško?

  • nosiť vhodný odev a slnečné okuliare s certifikovaným UV filtrom
  • vyhýbať sa priamemu slnečnému žiareniu, keď má najvyššiu intenzitu, teda medzi 11:00 a 15:00
  • nanášať si na pokožku dostatočné množstvo kvalitného opaľovacieho krému s primeraným ochranným UV faktorom
  • natieranie opakovať každé dve až tri hodiny

Pýtate sa, aké je dostatočné množstvo opaľovacieho krému? Odpoveď sme dostali dokonca presne v číslach – „na celé telo treba približne 36 g krému, v dvojmiligramovej vrstve,“ uviedla pani doktorka. V preklade to teda znamená, že sa máme natierať fakt poriadne a aby bola ochrana krému účinná, je nevyhnutné vedieť ho aj správne používať.

Krém si na telo natrieme „20 až 30 minút pred plánovaným pobytom na slnku a dôležité je natieranie zopakovať, ideálne každé dve až tri hodiny,“ upozorňuje dermatologička. Po pobyte vo vode či športovaní sa vrstva krému narúša, preto je potrebné naniesť vždy novú. „Nedostatočne nanesené množstvo významne znižuje účinnosť ochrany, ľudia majú skôr tendenciu natierať sa oveľa menej, ako by mali,“ dodáva lekárka.

Čo je dôležité pri výbere opaľovacieho krému a čím sa líšia, keď ich je v obchodoch v ponuke tak veľa?

Vyrábajú sa totiž vo forme krémov, olejov, mliek, gélov aj sprejov. Ide síce o voľno predajné kozmetické produkty, „no aj tie musia spĺňať kritériá dermatologických testov podľa Európskej smernice o kozmetických výrobkoch č.1223,“ ozrejmuje dermatologička. Kvalitné opaľovacie prípravky by mali byť vodoodolné a nemali by prenikať do kože. Dôležité je dbať na to, aby mal opaľovací krém širokospektrálny filter, ktorý nám zaručí ochranu nie len pred UVB ale aj UVA žiarením.

Účinnosť opaľovacích krémov charakterizuje ochranný faktor, volá sa SPF – Faktor slnečnej ochrany. Dermatologička Blaško však dodáva:

„Používanie ochranných prostriedkov s vysokým SPF vedie ľudí k rizikovému správaniu – neúmerne svoj pobyt na slnku predlžujú!“

Vysvetlila nám napríklad to, že SPF 20 nám pri správnej aplikácii umožní až 20-krát dlhší pobyt na slnku, kým dôjde k začervenaniu kože.  A hoci sa 50-násobná odolnosť voči slnečnému žiareniu už môže javiť ako nadbytočná, „v praxi sa účinnosť každého faktora slnečnej ochrany významne znižuje nedostatočnou aplikovanou vrstvou prípravku. Teda menšou ako sú už spomínané 2 mg, nedôslednou aplikáciou, zotretím, potením či kúpaním“.

Navyše, prípravky s SPF musia spĺňať ešte množstvo kvalitatívnych požiadaviek – musia byť bezfarebné, nešpiniť kožu ani odev, byť chemicky stabilné, nedráždiť kožu či byť bez zápachu.

Deti a slnko

Deti sú špecifický prípad, u nich vzhľadom na veľmi citlivú pokožku používame špeciálne typy krémov určené pre deti. „Nezabúdajme, že malé deti do troch rokov by sme nemali vystavovať priamemu slnečnému žiareniu vôbec,“ vysvetľuje lekárka. Pobyt na slnku je pre nich dostatočný, keď sa vonku hrajú alebo športujú. Vždy by sme ich mali pri tom vhodne obliecť, použiť krém na opaľovanie, ktorý je chemicky stabilný a nebude dráždiť ich citlivú pokožku.

Aký krém použiť pre deti?

Ten s anorganickými UV filtrami, hovorí doktorka Blaško. Pre tieto filtre sa pôvodne používal termín fyzikálne UV filtre, podľa ich prvého známemu účinku blokovania slnečného žiarenia odrazom a rozptylom. Krém vytvorí na pokožke dieťaťa vrstvu, od ktorej sa lúče odrážajú ako keby sa odrážali od tisícky drobných  zrkadielok.

Čítajte tiež
starostlivost o babatko dr max

Medzi anorganické UV filtre patrí napríklad oxid titaničitý (TiO2) a oxid zinočnatý (ZnO). Ten prvý je naozaj bezpečný, navyše absorbuje alebo odráža celé UV spektrum. Oxid zinočnatý zas poskytuje lepšiu UVA ochranu. Výhodou je, že „anorganické filtre nealergizujú, no pri vyššej koncentrácii sú kvôli bielemu filmu na pokožke, ktorý vytvárajú, esteticky rušivé,“ dodáva Blaško. Rodičia jednoducho nechcú mať kompletne biele deti.

Samozrejme, občas sa u detí ale i dospelých môže dočasne vyvinúť alergia na slnko vo forme malých pľuzgierikov, svrbenia či začervenania pokožky. Nie je známe, prečo sa slnečná alergia, prejavuje len na určitej skupine ľudí, no nespôsobuje im ju len slnko, ale aj prípravky na opaľovanie. Ak ju na sebe spozorujete, „základom je čím skôr odísť zo slnka,“ odporúča kožná lekárka. Lokálne pomôžu na upokojenie chladivé peny alebo krémy. 

Horské vs. morské slnko

Ak plánujete celodennú vysokohorskú turistiku, netreba zabúdať na to, že so stúpajúcou nadmorskou výškou sa zvýši aj intenzita UV žiarenia. 

Na horách odporúčam používať krém s faktorom SPF 50 a natieranie každé dve až tri hodiny opakovať. Nezabúdajme na pery, uši a zátylok.

Muži, ak máte plešinky, treba si natrieť aj hlavu, ak práve nie ste milovníkmi klobúkov a šiltoviek!

Slnko pri mori, morský vzduch či slaná voda pokožku viac vysušujú, vytvárajú tak pre ňu náročné podmienky. Ak chceme byť krásni, zdraví a dohneda opálení, alfou omegou je – krémovať, krémovať a hydratovať pokožku. Netreba zabúdať ani na starostlivosť po opaľovaní.

„Špeciálne na kožu vystavenú slnečným lúčom boli vyvinuté rôzne regeneračné a upokojujúce mlieka či krémy, ktoré sa odporúčajú používať po pobyte na slnku. Poskytujú regeneráciu, upokojenie a obsahujú látky, ktoré zmierňujú pocity horúčavy a pálenia,“ vysvetľuje doktorka Blaško. Výsledkom ich používania je hydratovaná pokožka a predĺženie estetického efektu bronzového nádychu.

Tak teda, plní vedomostí, hurá na slniečko, načerpať zásoby vitamínu D na celý rok!

Zobraziť komentáre (0)

Pridajte komentár

Vaša emailová adresa nebude zverejnená.

Naspäť hore