Supermarkety sú fitkom na trpezlivosť
Nezávislý redaktor a copywriter. Študoval klasickú filológiu a neskôr popri…
Stojíte v rade pred jednou z piatich otvorených pokladní, a odrazu počujete naliehavý vzdor kohosi dieťaťa. Možno je to práve to vaše. Vy vzdorujete takisto, no odlišne. Ako nájsť kompromis, nespraviť si počas nakupovania hanbu a nedopustiť, aby praskli nervy?
Jednoznačná odpoveď na túto otázku neexistuje. Každá domácnosť a každá rodina má k nákupom odlišný postoj. Sám som bol počas detstva konfrontovaný tým, že som náročnejší ako moji príbuzní. Keď s odstupom dvadsiatich rokov vstupujem do supermarketu, musím sa veľmi sústrediť na to, aby som si spomenul a dokázal sa vžiť do prežívania dieťaťa, pohybujúceho sa očami medzi regálmi, želajúcim si, aby dosiahlo na to, čo sa leskne v regáloch, na ktoré sa mu sotva darí dosiahnuť postavením sa na špičky.
Pre tých najmenších je to na jednej strane svet nekonečných možností, doslova a do písmena bludisko. Pre rodičov je to povinná jazda, ktorá má neúrekom nečakaných prekážok, a premenlivé prostredie snahu o minimalizovanie ich výskytu iba komplikuje. Dokonca aj podľa psychologičky Martiny Wäldl je vnímanie obchodných priestorov veľmi individuálne. „Závisí to od obchodu, toho, ako o nakupovaní hovoríme doma, a či dieťa vníma nakupovanie ako bežnú prax, alebo výnimočnú návštevu,“ vymenuje hneď niekoľko aspektov, ktoré ovplyvňujú počiatočné pocity.
PRECHÁDZKA ROZPRÁVKOU
Je pravda, že téma návštevy obchodov, či dokonca ťahov, ktorými obchodníci hrajú deťom aj dospelým na city a útočia na ich achilovky, býva odsúvaná na okraj aj dnes. Skôr sa potom dočkáte vyjednávacieho samitu uprostred sekcie s cukríkmi a cereáliami, kde sa na vaše vyčítavé pohľady okrem malých ratolestí dívajú desiatky fantastických tvorov a postavičiek, uprene sledujúcich každý váš krok. Priznám sa, že teraz v dospelosti na tieto tváričky, veľké oči a pestrofarebné písmenká reagujem veľmi vlažne a skôr ich, pokiaľ je to možné, odignorujem.
No pre päťročné dieťa je prechádzka touto uličkou ako vstup do rozprávkovej knižky. A s pomocou prepracovaných reklamných kampaní plných animovaných postavičiek sa tento efekt ešte umocňuje. Ktoré dieťa by nechcelo nájsť večne hravého zajaca v škatuli s kakaom či pojašenú opicu vnútri cereálií? A ak by ich tam nebodaj objavili, stálo by za to zapodievať sa ešte kakaom či nejakými kukuričnými kolieskami? Pravdepodobne nie. Vysvetliť však malému zákazníkovi, že kresbička na kartóne nie je o tom, čo je vnútri obalu, je boj. A trpezlivosť dochádza pomaly jednej aj druhej strane.
Obsah článku je uzamknutý
Prihláste sa pre pokračovanie
Ak nemáte konto, môžete si registrovať PREDPLATNÉ a pokračovať v čítaní
Obsah článku je uzamknutý
Prihláste sa pre pokračovanie
Ak nemáte konto, môžete si registrovať PREDPLATNÉ a pokračovať v čítaní
Nezávislý redaktor a copywriter. Študoval klasickú filológiu a neskôr popri literatúre aj filozofiu. Na vedúcej pozícii šéfredaktora lifestylového titulu pôsobil niekoľko rokov. Verí, že trendy definujú podobu spoločnosti. Ich sledovaniu sa dlhodobo venoval aj v rámci celej svojej doterajšej činnosti. Pre magazín Rikiki pripravuje príspevky s rovnakým tematickým zameraním. Prostredníctvom rozhovorov s dizajnérmi a odborníkmi sa ďalej snaží prinášať rôzne pohľady na súčasný vývoj hračkárskeho priemyslu a predstavovať pritom výrobky určené pre deti všetkých vekových kategórií.