Symbolom hnutia Fashion Revolution na Slovensku sa stalo ochranné rúško. Pripomína dôležitosť krajčírskeho remesla a lokálnej tvorby
Už takmer 10 rokov píše príbehy značiek. Zakladateľka agentúry PR…
Najväčšia módna iniciatíva na svete Fashion Revolution ponúka v týchto bezprecedentných časoch svetovej pandémie riešenia, ako transformovať módny priemysel, aby bol etickejší, udržateľnejší a transparentnejší. Módne odvetvie sa aj vďaka šíreniu COVID-19 dostáva pod väčší tlak. Podľa mnohých odborníkov nastal čas, aby veľké značky prevzali zodpovednosť za ich doterajšie konanie. S podporou vyše 100 krajín sveta sa uskutoční siedmy ročník Fashion Revolution Weeku. Potrvá od 20. do 26. apríla 2020. Symbolom hnutia Fashion Revolution na Slovensku sa stalo ochranné rúško. Vyjadruje spolupatričnosť a pripomína dôležitosť krajčírskeho remesla a lokálnej tvorby.
Hnutie Fashion Revolution vzniklo po páde textilnej továrne Rana Plaza v Bangladéši 24. apríla 2013. Jeho cieľom je prispieť k systematickým reformám v módnom priemysle, ktoré zaručia vyššiu mieru transparentnosti, etickosti a udržateľnosti naprieč celým výrobným reťazcom. Kríza spojená so šírením Covid-19 spôsobila, že mnohé veľké značky a maloobchodníci zatvorili svoje obchody a zrušili platby a objednávky dodávateľom bez toho, aby prevzali zodpovednosť za pracovníkov v ich dodávateľských reťazcoch.
Následky ponesú opäť tí najzraniteľnejší v hierarchii módneho priemyslu, ktorým chýba adekvátna zdravotná starostlivosť, platená dovolenka, životné istoty či finančné prostriedky. Okrem ničivého ľudského a ekonomického dopadu spôsobeného svetovou pandémiou zostávajú naďalej aktuálne aj ďalšie problémy módneho priemyslu – novodobé otroctvo, masová produkcia, porušovanie ľudských práv a klimatická kríza.
Fashion Revolution Week
Siedmy ročník Fashion Revolution Weeku štartuje 20. apríla a potrvá týždeň. Zameria sa na štyri kľúčové oblasti: konzum, zloženie materiálov, podmienky na pracovisku a kolektívnu zodpovednosť. Cieľom kampane je ponúknuť návrhy riešení, ktoré pomôžu reformovať módny priemysel smerom k trvalej udržateľnosti a lepším ľudským právam. Medzi významné míľniky kampane patrí aj piate vydanie Fashion Transparency Indexu. Ten na základe komplexného prieskumu hodnotí aktivity 250-tich najväčších globálnych módnych značiek. Zároveň poukazuje na nevyhnutnosť transparentnosti, ktorá výrazne prispieva k humánnejším praktikám módnych gigantov. Zakladateľky Fashion Revolution hnutia Orsola de Castro a Carry Sommers apelujú:
Je dôležité vyžadovať zodpovednosť a radikálnu transparentnosť od značiek, od ktorých nakupujeme.
Zároveň musíme zmeniť našu spotrebu z nadmernej na efektívnu. Veríme, že ľudia na celom svete sa zapoja do Fashion Revolution Weeku, aby sme spoločne žiadali o empatiu a rešpekt. Empatiu voči ľuďom, ktorí vyrábajú naše oblečenie a úctu k planéte, ktorú spoločne zdieľame.“
Ochranné rúško ako symbol
Napriek tomu, že sa svet ocitol v izolácii, Fashion Revolution Week sa spolieha na silu digitálnych médií a sociálnych sietí. Vďaka platforme Fashion Open Studio sa všetky plánované aktivity uskutočnia online. Záujemcovia budú mať exkluzívny prístup k obsahu, ktorý budú tvoriť dizajnéri a umelci prostredníctvom sociálnych sietí v reálnom čase.
Hnutie Fashion Revolution Slovakia sa do iniciatívy zapojí už po siedmykrát. Nosným symbolom kampane na Slovensku sa stalo ochranné rúško, ktoré vyjadruje spolupatričnosť a zodpovednosť voči druhým. Súčasne vzdáva hold všetkým lokálnym dizajnérom, krajčírkam a zručným ľuďom. Po vypuknutí koronavírusu reagovali rýchlo a využili svoj talent a prostriedky, aby pomohli nemocniciam, ľuďom v núdzi či občianskym združeniam po celom Slovensku. Potvrdili tak svoje postavenie v spoločnosti, ktorá v posledných rokoch opomína dôležitosť krajčírskeho remesla.
Sledujte online
Svetom bude aj naďalej rezonovať haštag #whomademyclothes. Už sedem rokov inšpiruje ľudí k angažovanosti s cieľom získať čo najviac informácií o pôvode ich oblečenia a podmienkach, v akých bolo vyrobené. Fashion Revolution Slovakia bude pracovať s motívom ochranného rúška vďaka haštagu #sijemeruska. Organizátori vyzývajú ľudí, aby sa fotili so svojimi ručne vyrobenými rúškami a prejavili tým rešpekt krajčírskemu remeslu.
„Každý rok sa snažíme prísť s inovatívnym nápadom, ktorý by nám pomohol šíriť myšlienku Fashion Revolution hnutia. Myslím, že povinné nosenie ochranných rúšok, vďaka ktorým sme získali pozitívnu spätnú väzbu od viacerých krajín sveta, deklaruje našu úžasnú spolupatričnosť a schopnosť spojiť sa pre dobrú vec. Budeme radi, ak sa ľudia zapoja do kampane a pomocou #sijemeruska ukážu, koľko šikovných a zručných dizajnérov, krajčírov a šičiek na Slovensku máme. V týchto neľahkých časoch je dôležité, aby sme uprednostnili lokálnu tvorbu namiesto rýchlej módy,“ dodáva Martina Mareková Kuipers, koordinátorka Fashion Revolution Slovakia.
Počas celého týžňa budú môcť podporovatelia myšlienky slow fashion sledovať online aktivity na oficiálnych instagramových účtoch @fash_rev a @fash_revslovakia. Slávnostné otvorenie sa uskutoční v pondelok 20. apríla o 11:00 prostredníctvom rozhovoru Barbary Jagušák a Martiny Marekovej Kuipers na Instagrame @babsyheriban. V stredu 22. apríla bude odpremierovaný študentský film Zmena je na nás z produkcie iniciatívy Young & Eco. Fashion Revolution Week prinesie zaujímavé rozhovory s dizajnérmi, prehliadky ateliérov aj virtuálnu inštaláciu 1138 od Igora Hanečáka.
Už takmer 10 rokov píše príbehy značiek. Zakladateľka agentúry PR Stories preniesla skúsenosti z médií do kreatívnych spoluprác s menšími aj väčšími značkami. Stará sa o ich autentickú komunikáciu a snaží sa ju vnášať do života ľudí, prirodzene, zmysluplne, s pridanou hodnotou. Skôr než v balansovanie medzi pracovným a vnútorným svetom verí v symbiózu medzi nimi. A možno práve preto ju tie najsilnejšie inšpirácie stretávajú tam, kde hľadá svieži nadhľad — v prírode a v pohybe. Lebo práve tam sa skrýva skutočný život. Zdroj: PR Stories