Práve čítate
Alexandra Madrová: Kľúčovým dôvodom, prečo sa ľudia nesprávajú zodpovedne voči životnému prostrediu, je nevedomosť
MAGAZÍN MODERNÉHO RODIČA
Tmavý režim Svetlý režim

Alexandra Madrová: Kľúčovým dôvodom, prečo sa ľudia nesprávajú zodpovedne voči životnému prostrediu, je nevedomosť

Jednou z oblastí, v ktorej deti prekonávajú svojich rodičov, je aj environmentálne správanie. Sú hladnejšie po všetkých informáciách týkajúcich sa prostredia, v ktorom žijú, a akčnejšie v presadzovaní pozitívnych zmien. Praktické skúsenosti zakladateľky občianskeho združenia Planet lover Alexandry Madrovej pri ekovzdelávaní tínedžerov a ich vplyvu na rodičov a blízkych to len potvrdzujú.

Kedy sa začal a ako sa vyvíjal váš vzťah k prírode a ochrane životného prostredia?

Môj vzťah k prírode je už od detstva úplne prirodzený. Som vegetariánkou, odkedy mám občiansky – v tomto ma rodina celkom podporovala. V 15-tich som tiež vstúpila do Slobody zvierat ako desiaty člen. Zúčastnila som sa protestov proti kožušinám, proti testovaniu na zvieratách a ďalších. To bola prvotná fáza. Postupom času a v rámci finančných možností som začala navštevovať záchranné parky a stanice, kamkoľvek som cestovala. Po skončení vysokej školy som bola schopná zaplatiť si aj drahšie dobrovoľnícke programy v rôznych kútoch sveta. Premýšľala som o čo najefektívnejšej ceste pomoci. Vekom a možnosťami, najmä časovými a finančnými, prišla túžba urobiť viac ako dobrovoľník, reálne prispieť k väčšej zmene. Analýzou vlastných skúseností, ako aj možností realizácie, došlo k rozhodnutiu založiť občianske združenie Planet Lover, ktoré sa bude zameriavať na stredoškolákov.

Prečo ste sa rozhodli primárne sa zamerať na študentov stredných škôl?

15-ročný študent má už svoj vlastný názor. Zároveň má „čistú“ hlavu, ešte nazaťaženú dospeláckymi problémami a prijaté informácie dokáže analyzovať racionálne. Bez výhovoriek. Už to nie je len o tom, čo im povie rodič alebo učiteľ. Vychádzam veľa aj z vlastnej skúsenosti. Keď sme sa v tínedžerskom veku k niečomu dopracovali, po celý život z toho čerpáme. Snažíme sa komunikovať takou cestou, ktorá je deťom relatívne blízka. Na prednáškach veľa pracujeme s filmami, ktoré sú podľa mňa jedným z najlepších nástrojov na prácu s kýmkoľvek. Môžeme rozprávať fantastické veci, ale stačí kvalitný párminútový film, a ten výsledok je tisícnásobne lepší. Navyše deti vedia ovplyvniť svojich rodičov, majú obrovský výtlak na svojich blízkych. V podstate máme dve skupiny jednou ranou a hlavne nenásilne. Ja som z podnikateľského prostredia – chcem za čo najmenšie peniaze čo najväčší efekt.

planet lover euba
Prednáška pre študentov na tému voda. Archív Alexandry Madrovej
Kto všetko je vo vašom tíme?

To závisí vždy od projektu, no veľkú časť tvoria dobrovoľníci. Prvé dva roky nikto z nás nepoberal plat, robili sme to pre dobrý pocit popri inej práci. Už rok a pol dokážem zaplatiť externistov – grafika, IT-čkára, dámu, ktorá nám pomáha riešiť financovanie projektov. Máme aj dve brigádničky, jedna sa stará o sociálne siete a druhá o komunikáciu medzi študentmi.

Aké formy vzdelávania a aktivity organizujete?

Veľkokapacitné prednášky, na ktorých sme mali 500 a viac detí v sále, nám vydržali jeden rok, keďže prišla korona. Museli sme zmeniť systém. Tento školský rok sa nám podarilo spustiť EKO workshop formou poobedného krúžku pre deti v desiatich mestách Slovenska. S deťmi pracujeme na konkrétnych zadaniach a projektoch – chceme, aby ony hľadali riešenia. Vytýčili sme si cieľ, ktorý chceme na konci školského roku splniť. Uplatníme ho na Európskom olympijskom festivale mládeže, ktorý sa bude konať v Banskej Bystrici v júli budúceho roku. Okrem toho organizujeme prednášky pre firmy. Chvalabohu, už to nie je len o jednorazovej prednáške, ale firmy chcú zmeniť systém fungovania a nastavenie procesov, čo dáva oveľa väčší zmysel.

Obsah článku je uzamknutý

Prihláste sa pre pokračovanie

Ak nemáte konto, môžete si registrovať PREDPLATNÉ a pokračovať v čítaní

 

 

Zobraziť komentáre (0)

Pridajte komentár

Vaša emailová adresa nebude zverejnená.

Naspäť hore