Alexandra Madrová: Kľúčovým dôvodom, prečo sa ľudia nesprávajú zodpovedne voči životnému prostrediu, je nevedomosť
Jednou z oblastí, v ktorej deti prekonávajú svojich rodičov, je aj environmentálne správanie. Sú hladnejšie po všetkých informáciách týkajúcich sa prostredia, v ktorom žijú, a akčnejšie v presadzovaní pozitívnych zmien. Praktické skúsenosti zakladateľky občianskeho združenia Planet lover Alexandry Madrovej pri ekovzdelávaní tínedžerov a ich vplyvu na rodičov a blízkych to len potvrdzujú.
Kedy sa začal a ako sa vyvíjal váš vzťah k prírode a ochrane životného prostredia?
Môj vzťah k prírode je už od detstva úplne prirodzený. Som vegetariánkou, odkedy mám občiansky – v tomto ma rodina celkom podporovala. V 15-tich som tiež vstúpila do Slobody zvierat ako desiaty člen. Zúčastnila som sa protestov proti kožušinám, proti testovaniu na zvieratách a ďalších. To bola prvotná fáza. Postupom času a v rámci finančných možností som začala navštevovať záchranné parky a stanice, kamkoľvek som cestovala. Po skončení vysokej školy som bola schopná zaplatiť si aj drahšie dobrovoľnícke programy v rôznych kútoch sveta. Premýšľala som o čo najefektívnejšej ceste pomoci. Vekom a možnosťami, najmä časovými a finančnými, prišla túžba urobiť viac ako dobrovoľník, reálne prispieť k väčšej zmene. Analýzou vlastných skúseností, ako aj možností realizácie, došlo k rozhodnutiu založiť občianske združenie Planet Lover, ktoré sa bude zameriavať na stredoškolákov.
Prečo ste sa rozhodli primárne sa zamerať na študentov stredných škôl?
15-ročný študent má už svoj vlastný názor. Zároveň má „čistú“ hlavu, ešte nazaťaženú dospeláckymi problémami a prijaté informácie dokáže analyzovať racionálne. Bez výhovoriek. Už to nie je len o tom, čo im povie rodič alebo učiteľ. Vychádzam veľa aj z vlastnej skúsenosti. Keď sme sa v tínedžerskom veku k niečomu dopracovali, po celý život z toho čerpáme. Snažíme sa komunikovať takou cestou, ktorá je deťom relatívne blízka. Na prednáškach veľa pracujeme s filmami, ktoré sú podľa mňa jedným z najlepších nástrojov na prácu s kýmkoľvek. Môžeme rozprávať fantastické veci, ale stačí kvalitný párminútový film, a ten výsledok je tisícnásobne lepší. Navyše deti vedia ovplyvniť svojich rodičov, majú obrovský výtlak na svojich blízkych. V podstate máme dve skupiny jednou ranou a hlavne nenásilne. Ja som z podnikateľského prostredia – chcem za čo najmenšie peniaze čo najväčší efekt.
Kto všetko je vo vašom tíme?
To závisí vždy od projektu, no veľkú časť tvoria dobrovoľníci. Prvé dva roky nikto z nás nepoberal plat, robili sme to pre dobrý pocit popri inej práci. Už rok a pol dokážem zaplatiť externistov – grafika, IT-čkára, dámu, ktorá nám pomáha riešiť financovanie projektov. Máme aj dve brigádničky, jedna sa stará o sociálne siete a druhá o komunikáciu medzi študentmi.
Aké formy vzdelávania a aktivity organizujete?
Veľkokapacitné prednášky, na ktorých sme mali 500 a viac detí v sále, nám vydržali jeden rok, keďže prišla korona. Museli sme zmeniť systém. Tento školský rok sa nám podarilo spustiť EKO workshop formou poobedného krúžku pre deti v desiatich mestách Slovenska. S deťmi pracujeme na konkrétnych zadaniach a projektoch – chceme, aby ony hľadali riešenia. Vytýčili sme si cieľ, ktorý chceme na konci školského roku splniť. Uplatníme ho na Európskom olympijskom festivale mládeže, ktorý sa bude konať v Banskej Bystrici v júli budúceho roku. Okrem toho organizujeme prednášky pre firmy. Chvalabohu, už to nie je len o jednorazovej prednáške, ale firmy chcú zmeniť systém fungovania a nastavenie procesov, čo dáva oveľa väčší zmysel.
Obsah článku je uzamknutý
Prihláste sa pre pokračovanie
Ak nemáte konto, môžete si registrovať PREDPLATNÉ a pokračovať v čítaní
Obsah článku je uzamknutý
Prihláste sa pre pokračovanie
Ak nemáte konto, môžete si registrovať PREDPLATNÉ a pokračovať v čítaní