Práve čítate
Dobrá správa pre RODIČOV – nie ste v TOM sami

rikiki magazin vladimira marcinko

NAJNOVŠIE číslo čítajte aj ONLINE

Dobrá správa pre RODIČOV – nie ste v TOM sami

Velectěná slečno, předem mého dopisu příjměte ode mne srdečnou poklonu. Musíte mi odpustit, že Vám píši… ste jediným mým štěstím, když Vás potkám, potěšení na mne přichází. Končím tento dopis poklonou a přáním, abych i já se dočkal štěstí býti od Vás milován… Váš neznámy Ždimera Jozé 3. B.

ŠKOLA JE VÁŽNA VEC

Papierová esemeska zachytená členom učiteľského zboru odhaľuje najstráženejšie tajomstvo bermudského trojuholníka RODIČIA – DETI – ŠKOLA. Podceňovanie schopností detí – ako to vystihuje poznámka doplňujúca úlovok pred uložením do excentrickej zbierky študentských kuriozít – Podivuhodný případ, podařilo se mi ukořistit milostný dopis terciána, je to citová vyspělost v tomto věku neobvyklá. Nezabudnuteľná Cesta do hlubin študákovy duše podľa knihy stredoškolského profesora Jaroslava Žáka musela pred dobytím strieborného plátna najprv zdolať silný odpor ministerstva školstva, ako aj hlavnej školskej správy. Škola nie je pre srandu, škola je vážna vec.

Čo asi čaká na dnešného učiteľa medzi školskými lavicami? Haute couture štylistiky zničený multitaskingom mobilov ho asi neprekvapí, skôr môže zaznamenať… obdivuhodné, počas skupinového četu sa mi podarilo ukoristiť mobil tretiaka, technická vyspelosť, s akou ho uzamkol na diaľku, napriek mojej snahe udržať displej pri živote, je v tomto veku zrejme bežná. Cítiť sa v škole #bezpecnenanete by mal žiakom pomôcť jediný predmet, ktorý nielenže spája každý vrchol nášho trojuholníka, ale či ste RODIČ – DIEŤA – či od ŠKOLY, vášeň a pozornosť k nemu neochabuje ani počas prázdninových Vianoc.

INFORMATIKA – ZABUDNUTÝ HAPPY B-DAY

Uplynulo neuveriteľných tridsať rokov, ako boli pre základné školy schválené prvé učebné osnovy predmetu informatika. Stalo sa to len dva roky po zrušení embarga na dovoz pécečiek v čase, keď firmy opatrovali jediný dostupný computer ako relikviu, a posielanie správ obstarával chrčiaci fax. Pre rodiny vyšlo lacnejšie auto ako počítač. Nezvykle rýchla reakciaŠKOLY nadelila napríklad ôsmakom 66 hodín budúcnosti. Napriek zármutku nad dnešnými 33 hodinami informatiky ročne zaženieme vidinu, že asi nie je čo oslavovať a zostávame v nádeji, že len z čírej skromnosti ŠKOLA oslavne nesfúkla patričný počet sviečok.

Aby sme rozptýlili prípadné pochybnosti, len zľahka čekneme level, ku ktorému sa #digitalnaskola prebojovala, ak game intro bolo už v roku 1991. Vtedy ešte v rámci bývalého Československa nikto ani netušil, že Škola bude patriť k prvým obetiam nastupujúcej kybernetickej revolúcie. Rodičia si zaiste vydýchli, že im dáme na Vianoce pokoj – veď nič tak nepoteší ako nešťastie druhého – len nesmieme zabúdať, že sa hrá o naše deti. Nevídané vizionárstvo ŠKOLA prejavila aj neskoršie a značne predstihla rodičov. No nepredbiehajme.

REFORMÁCIA

Každá hierarchicky riadená inštitúcia má svoju bibliu. Pre základnú ŠKOLU je to Štátny vzdelávací program, tzv. kurikulum. Nebudeme rodičov strašiť, v ktorej ére minulého storočia má zapustené korene, len pripomenieme, že s drobnými kozmetickými úpravami preplávalo epochálnymi zmenami globálnej i lokálnej úrovne až do 21. roku 21. storočia. Lenže odkedy sa dýchavičný parník ŠKOLA na svojej pokojnej plavbe oceánom vedomostí zrazil s ľadovcom DIGITAL, má podpalubie plné vody.

Mnohých náraz doteraz nezobudil, iní len postupne s prekvapením zisťujú, aké škody napáchala skrytá podvodná časť ľadovca, a ďalší radšej skáču cez palubu, aby sa dostali na rýchlejšie a komfortnejšie lode plávajúce okolo. Čiastočné úpravy len prehlbujú letargiu plavby a dezorientujú posádku. Generálnu opravu má zabezpečiť nový plávajúci dok s názvom reformované kurikulum. Kedy sa ŠKOLA prestane potápať, napovedá dátum ukončenia implementácie nového kurikula na všetkých školách – 3. kvartál 2026. Zúfalý dlhoročný krik predmetu budúcna, aby ho postavili na piedestál, ktorý mu právom patrí, bude možno vyslyšaný.

DIGITÁLNA HUMANITA

Žiadny iný odbor sa tak raketovo nevyvíja, žiadny iný takým zásadným spôsobom, či už priamo, alebo nepriamo, neovplyvňuje všetky vzdelávacie oblasti. Ako jediný môže prepojiť jednotlivé predmety v ich terajších uzavretých jaskyniach, kam neprenikne ani lúč poznania iného predmetu, a tým v budúcnosti zmeniť celý systém vzdelávania detí. Prečo by napríklad akčná adventúra nemohla slúžiť na výuku humanitných predmetov a zmeniť pasívne prijímané suchopárnosti na tvorivú interaktivitu? Poliaci našli ako prví odvahu a zaradili hru This War Of Mine na zoznam odporúčaného čítania, a pootvorili školskú bránu pre logické pokračovanie – Povinné hranie. Nenechajte sa pomýliť názvom Táto Moja Vojna – je len odrazom traumatizujúcej histórie, s ktorou sa Poliaci dodnes nevyrovnali.

Aký by bol synergický efekt hodiny dejepisu či etiky začínajúcej sa slovami pani učiteľky – vyberte si notebooky a prepnite sa do tretieho levelu? Nesmierny pre absolútnu väčšinu. Porozumenie predmetu deti vstrebávajú spolu so schopnosťou vyvárať a spravovať digitálnu identitu a tvorivo využívať digitálne technológie. Získavajú empatické a altruistické schopnosti – tak potrebnú digitálnu emočnú inteligenciu rozvrátenú sociálnymi sieťami. Kreatívne komunikujú, spolupracujú a chránia sa – to všetko patrí k základnej digitálnej gramotnosti.

HOUSTON… MÁME PROBLÉM

To, čo mnohí rodičia objavili len nedávno, ŠKOLA úspešne praktizuje dlhé roky – Digitálnu detoxikáciu. Deti, ktorým trčia z vrecák a školských tašiek rôzne druhy nahryznutého Ovocia a zelených Humanoidov s QHD displejmi a 6-jadrovými procákmi, majú JEDNU hodinu informatiky týždenne, pričom prváci a druháci NULA. Až tretiaci sú podľa ŠKOLY spôsobilí vstúpiť do sveta digitálnej gramotnosti. Neschopnosť ŠKOLY poskytnúť deťom dostatok atraktívnych digitálnych podnetov s akčne zmysluplným obsahom nepriamo podporuje snahu detí utíšiť absťák balastom dravej digitálnej ekonomiky. Ak Houston pridelí posádke len 1 hodinu na komunikáciu s malými mimozemšťanmi lietajúcimi v hmlovinách Netu, môže to viesť len k jedinému – všetci MÁME PROBLÉM.

Čítajte tiež
malver

Ilustrácia: Eva Kováčiková

A navyše, ak na komunikáciu slúži len jeden kanál – informatika. V školskej almare so štítkom Zoznam schválených učebníc, textov a pracovných zošitov pre 1. až 4. ročník má učiteľka informatickej výchovy na výber len DVE s podnadpisom Programovanie. Len ticho závidí kolegom z náboženstva, na ktorých tam čaká 32 titulov. Áno, milí rodičia, pochopili ste to správne, nie ste v TOM sami. Rovnako, ako vy nezvládate svojich miláčikov, nezvláda ich ani škola. Pomoci nie je nikdy dosť. Pripája sa aj portál bezpecnenanete.sk so špeciálnou sekciou Pre učiteľov. Dobrou správou pre základné školstvo je Elektronická príručka digitálnej bezpečnosti s praktickými aktivitami.

Hoci Informatika stvorila DIGITÁLNY SVET, pre školu je dnes už len slovná pozostalosť počítačového Veku nevinnosti založeného na programovaní. Je čas, aby sa uchýlila pod krídla svojho dieťaťa, ktoré získali nesmierny rozmer a silu. Budeme sa len modliť, aby reformované kurikulum prestalo deti len DIGITÁLne vychovávať, ale učilo ich DIGITÁLálne tvoriť. A nič by tak nepotešilo rodičov pod stromčekom, ako skratka nového predmetu v školskom rozvrhu – D. I. DIGITÁLNA INTELIGENCIA.

Prajeme vám nedobytné digitálne zdravie pre všetky #technologievrodine a nech je v školách rovnako #bezpecnenete ako v rodinách.

P. S.: Aby sme nezabudli – len DIGITÁL zachránil ŠKOLU pred utopením v mori pandémie a učitelia informatiky zachraňovali svojim kolegom ich neinformatické predmety… tak aspoň trochu Lásky a Úcty z úvodu.

Článok vznikol v spolupráci so spoločnosťou Eset.

eset bezpecne na nete
Zobraziť komentáre (0)

Pridajte komentár

Vaša emailová adresa nebude zverejnená.

Naspäť hore