INFLUENCER MARKETING – Ako zistíte, či ohrozuje aj vaše dieťa?
Každý ho pozorne sledoval – jeho zjav, oblečenie, pohyby i gestá. Zvedavo počúvali, ako a čo hovorí, aj kam ukazuje. Bol súčasťou ich životov a oni nevnímali jeho Pôsobenie a Vplyv. On, ako kmeňový šaman, veľmi dobre vedel, že behaviorálne predispozície súkmeňovcov sú tým najpevnejším fundamentom, na akom len môže stáť jeho postavenie a prosperita Influencera.
COGITO ERGO SUM
V minulom čísle sme zachraňovali biometriu našich deti v osídlach síetí a dnes chceme spolu s projektom #bezpečnenanete chrániť v rozvíjať ich zdravý rozum. Deti sú tvory chorobne zvedavé a často vyšťúrajú veci, o ktorých si my dospelí myslíme, že čas ešte nedozrel. Produkty digitálneho sveta príjmajú bez predsudkov s im vlastnou naivitou. Majú problém eliminovať balast, ale to ešte neznamená, že nevedia, čo aktuálne letí. Cieľavedomé budovanie konta na Facebooku, Instagrame, YouTube či Blogu môže smerovať len k jedinému – už vedia čo je influencer a chcú sa ním stať.
Zachovajte dôstojnosť a nepodľahnite prvotným pocitom. Prelomové rozhodnutia našich miláčikov v nás zvyčajne vyvolajú nadšenie alebo zdesenie. Bez ohľadu na to, do ktorého tábora patríte, len pripomenieme, že si nevybrali zle. Nasledovať bude vzájomný dialóg, nie výsluch, v ktorom sa musíme dozvedieť, ako sa dostali k influencerom a čo si pod tým pojmom predstavujú. Pripravte sa zodpovedne na rozhovor, pretože sa vám môže stať, že k otázke, ako sa stať influencerom, pribudnú ďalšie dve – ako nepodľahnúť vplyvu influencer marketingu, respektíve, ako sa vymaniť z jeho vplyvu.
ISTO NEISTÁ BUDÚCNOSŤ
Aby sme aspoň čiastočne dokázali pochopiť závratnosť zmien a následné smerovanie tohto sveta, stačí letmo nahliadnuť do zoznamu najhodnotnejších firiem planéty v krátkom časovom úseku. V roku 2009 boli v prvej desiatke štyria IT mastodonti a jedna sociálna pavučina. O necelých 10 rokov nato je tam už päť IT gigantov a tri globálne pavučiny. Nenechajte sa pomýliť – Google vlastní YouTube a Facebook má zase Instagram. Čo bude o ďalších 10 rokov, nevedia ani oni. K dokresleniu – na najvyššom vrchole sedí firma, ktorá netvorí, len predáva. Bravúrne skĺbila behaviorálnu ekonomiku, hi-tech, umelú inteligenciu a logistiku. Ďalšie mená na zozname len pripomínajú skutočnosť, že 9 z 10-tich TOP firiem sveta žije z našich dát, z nami poskytnutých informácií, z našej túžby po zábave a nakupovaní.
Ako zodpovedných rodičov nás trápia tri otázky: má povolanie infuencera budúcnosť ? – môže mať influencer vplyv (zatiaľ nebudeme riešiť aký) na vývoj nášho dieťaťa ? – môže mladý človek podľahnúť vplyvu influencera ? Trikrát áno je pádnym dôvodom, prečo je influencer na zozname hľadaných v projekte #bezpečnenanete. Influencer ako Vplyv.
HROZBA INFLUENCER MARKETINGU JE SKUTOČNÁ
Ale napriek tomu pokojne pochváľte svoje deti, že objavili jedno z najlukratívnejších povolaní digitálneho sveta v pomere vynaložené úsilie verzus monetizácia. Nemôžu za to, že nevidia za oponu. Ale ak ho dokázali objaviť, tak pod akým vplyvom. Kto bol ten influencer, lepšie povedané, čí život pôsobí na rozhodnutia našich detí? A čo konkrétne hrozí našim deťom? Ako to už na nete býva – všetko aj nič – skrátka Vplyv.
Závisí to od toho, na čo, respektíve na koho, narazia. Mali by byť vymedzené hranice a určené pravidlá, ale v mene biznisu nie sú. Influencer marketing globálnych brandov až po regionálne značky zažíva rozkvet a blíži sa k méte 10 miliárd dolárov. Len musíte nastúpiť do správneho lietadla. Panoptikum umelých životov Instagram je dnes Air Force One pre mega influencerov s miliónovými kontami aj pre nano influencerov s tisícovými fanklubmi. Algoritmy ovládajúce tajný život socsietí podsúvajú pod ruky našich detí polia, na ktoré treba kliknúť. Ovládajú ich dvaja veľký hráči, takže influencer marketing bude logicky rásť. Ani Google ani Facebook neurobí v najbližších rokoch nič, čo by narušilo miliardové obchody.
Ak ste ešte nenastúpili, je najvyšší čas – už dnes je tlačenica. A nezabudnite vziať deti, veď kto by upodozrieval tie rozkošné stvorenia, že značku šiat z posledného postu si vlastne vôbec nechceli obliecť. Vplyv dosahuje najvyšší účinok vtedy, keď je skrytý.
INFLUENCER, KTORÝ VYNAŠIEL INSTAGRAM
Influencer nie je dieťaťom digitálneho sveta. Každá celebrita svojej doby bola de facto influencerom – určovala kanóny etikety, stravovacie aj spotrebiteľské správanie. Anglicko a 18. storočie sú miestom a dobou zrodu influencer marketingu. Skutočný boom prepukol koncom 19. storočia. Ak si niekto zaslúži pamätnú tabuľu v sídle Instagramu, tak je to Oskar Wilde. Jeho kolorované alebo b & w celebrity trade card boli bežným doplnkom známych brandov a printovým predchodcom dnešných postov. Jeho Dorian Gray zas predchodcom umelých životov. Wilde cítil v kostiach, čo sa bude diať. Mladý, pekný bohém i pôžitkár, trochu rebel i narcista, neuznával pravidlá ani konvencie. Ideálny instagramový genotyp zosobňoval fungujúci influencer marketing par exellence a významne prispel k vzniku tzv. celebrity kultúry – javu, na ktorom stojí a padá existencia Instagramu.
Ľudia odjakživa prejavovali záujem a sympatie k celebritám-influencerom. No rozsah, ktorý postihol naše storočie, nemožno nazvať inak ako planetárna posadnutosť či fascinácia kultúrou celebrít – či už svetových, národných, alebo chotárnych. Je tu nová influenza.
KEĎ DOJMY VYVRACAJÚ POJMY
Pojem influencer nemá hraníc. Rímsky pápež František zo svojho konta na Twitteri vyhlásil Máriu za najvplyvnejšiu influencerku histórie. Aj keď v tomto prípade zostáva prianie otcom myšlienky, upozorňuje nás ako rodičov na jednu dôležitú vec. Ale poďme po poriadku. Mária by neuspela dnes ani počas svojho života. Bola len Osobnosťou – jej #pokora a #božieslovo niesli v sebe iba ideu – žiadny korporatívny prvok. Pre dnešný svet je to už málo. Instagram Rich List hovorí jasnou rečou. Najvplyvnejší z vplyvných sú v kategórii Celebrity, Šport a Beauty. Nemajú pri svojom mene označenie influencer, ale za pomoci systému, v ktorom dobrovoľne žijú, môžu ovplyvniť milióny ľudí v ich rozhodovaní pre tovary, služby a idey. Sú teda influencermi.
Každý, kto má na svojom accounte zaujímavé čísla, má Vplyv a je influencer. Hranicu, kde sa nadšenie a dobrý úmysel menia v mene monetizácie na klam a manipuláciu, je ťažko postrehnúť aj dospelákom. Aby sme to nemali s výchovou detí také jednoduché, reality-element priviedol na svet ďalší úkaz – celebritami sa stali bezvýznamní ľudia a začali určovať trendy. Ich životy potrebujú médiá, nie naše deti.
ŽIVOTY TÝCH DRUHÝCH
Nám kradnú jeden z našich najdôležitejších neobnoviteľných zdrojov – čas. Koľko životov „zdieľajú“ vaše deti a akých? Kontrolou mobilu to nemusíte zistiť. Len z rozhovoru sa môžete dopátrať, do akej miery váš potomok už podľahol nejakému Vplyvu, prípade kam postúpil vo svojich influencerských aktivitách. Filtrovať obsah zjavne nestačí. Na nete je veľa osobností – influencerov, ale aj prázdnych lúzrov. Nebojte sa pustiť ich do cudzích životov, dať im priestor a čas, aby si nabili nos a poznali, že je to len strata času. Skúsme zistiť, u koho a čo hľadajú. Kto je pre nich inšpiráciou a prečo. Treba ich viesť, aby sami časom poznali, čomu a komu sa oplatí venovať čas. A hlavne – presvedčiť ich, že oveľa zaujímavejšie je tvoriť vlastný život… veď byť influencerom je také úžasné.
Nikdy neverte len jednému zdroju – možnosti sú neobmedzené. Na webe bezpecnenanete.sk objavíte rady aj nápady pre malých, veľkých i najzodpovednejších. Slová odborníkov, veselé animované seriály i vážne komiksy.
Budúci #influencer začína na bezpecnenanete.sk – u profesionálov na dátovú bezpečnosť detí.
Článok vznikol v spolupráci so spoločnosťou ESET.