Práve čítate
Nobilis Tilia: Eko podnikanie s prírodnou kozmetikou

rikiki magazin jesen babsy jagusak cover predplatne

NAJNOVŠIE číslo čítajte aj ONLINE

Nobilis Tilia: Eko podnikanie s prírodnou kozmetikou

+5
Zobraziť galériu

Vyrábať prírodnú kozmetiku nie je jednoduché, no keď sa človek pozrie až na počiatok jej vzniku, uvedomí si, že práve z prírody dokážeme čerpať to najlepšie do života. Aj prírode však treba vedieť poďakovať a vrátiť jej aspoň niečo, čo nám sama ponúka. Aj na takýchto princípoch stojí ekologické podnikanie českej aromaterapeutickej kozmetiky Nobilis Tilia.

Simona Brhelová je marketingová manažérka prírodnej & bio kozmetiky, ktorá sídli vo Vlčej hore v Českom Švajčiarsku. A práve táto značka aj vďaka svojmu umiestneniu a celému duchu, v ktorom firma funguje, myslí na ekologické aspekty podnikania a návrat k prírode.

Simona nám prezradila viac o aromaterapeutickej kozmetike pre krásu a harmóniu, využívaní permakultúry, udržateľnej sebestačnosti aj pomoci počas korononakrízy tam, kde to ľudia potrebovali.

nobilis tilia
Aromaterapeutická kozmetika pohladí telo i dušu. Zdroj: Nobilis Tilia
Na začiatok by nás zaujímalo, čo vás v Nobilis Tilia viedlo k tomu, aby ste vyrábali práve aromaterapeutickú kozmetiku?

Bolo to osobné presvedčenie zakladateľov. PaedDr. Zbynek Šedivý, ako vášnivý botanik, skúmal účinky siličnatých rastlín v ich prirodzenom prostredí. Najčastejšie navštevoval Francúzsko, oblasti Provence a Cévennes. Stretával sa so spracovateľmi bylín, ale aj poprednými aromaterapeutmi. Ako jeden z prvých priviedol svetové kapacity v odbore aromaterapie do Čiech. Rovnako tak prax Adély Zrubeckej, ktorá vyštudovala aromaterapiu v Anglicku, prispela k presvedčeniu, že aromaterapeutická kozmetika je ten správny smer, pretože na rozdiel od klasickej kozmetiky pôsobí na človeka celostne, na úrovni fyzickej krásy, duše i emócií.

Veľkej obľube sa tešia produkty z vášho detského radu. A veru, že je aj bohatý. V čom spočíta tajomstvo úspechu kombinácie vôní a spokojnosti detí?

Práve v aromaterapii. Prírodná aromaterapeutická kozmetika pre deti je nielen jemná, čiže veľmi šetrná k citlivej detskej pokožke, ale vďaka pôsobeniu éterických olejov ako prirodzených posilňovačov imunity taktiež prispieva k väčšej odolnosti. Samozrejmé je aj pôsobenie na detskú psychiku a emócie, či už ide napríklad o upokojenie pred spánkom alebo naopak podpora hravosti, kreativity. Pridanou hodnotou je, že pri starostlivosti o svoje deti, pôsobí vôňa éterických olejov aj na vás.

Dlhoročnou zakazníčkou a neskôr aj ambasádorkou kozmetiky Nobilis Tilia je slovenská herečka Andrea Kerestešová Růžičková. Zdroj: Nobilis Tilia
Teraz sa pomyselne presuňme do Českého Švajčiarska. Čomu podliehal výber miesta, kde kozmetika vzniká?

Majitelia dokonale poznajú okolie Krásné Lípy a prišlo im zmysluplné podnikanie s prírodnou kozmetikou vložiť do prírody. Prišlo im logické, že budú tvoriť nie v meste či na predmestí. Ich veľkým snom bolo vytvoriť centrum aromaterapie, to znamená kultivovať nejaké miesto, vytvoriť tam zázemie so záhradou, s návštevníckym centrom nielen pre oddych, ale aj vzdelávanie.

Ako to bolo so stavbou, respektívne budovami, v ktorých sa nachádzate?

Prvotná myšlienka tvoriť v prírode vnukla aj druhú. Nakoľko ide o chránenú oblasť České Švajčiarsko a nie je možné len tak kdekoľvek stavať, rozhodli sa pre kúpu staršieho objektu a zužitkovali to, čo tam už bolo. Pôvodná budova bol klasický kultúrny dom s tanečnou sálou, ktorý prerobili na skladovacie priestory a výrobu s kanceláriami. Vedľa budovy bola aj dedinská škola, ktorá chátrala.

Preto sme sa ju rozhodli v roku 2015 odkúpiť. Vedeli sme, že potrebujeme rozšíriť priestory a chceli sme sa posunúť aj bližšie k snu, teda k tvorbe Centra aromaterapie a návštevníckemu centru. Je to nádherné miesto s krásnou dušou. Verejnosť aj v týchto priestoroch učíme, ako sa starať o byliny, ako sa starať o prírodu, ako ju kultivovať a ako jej vracať to, čo si z nej berieme.

priestory nobilis tilia
Povôdne základná škola zrekonštruovaná na priestory Nobilis Tilia. Zdroj: Nobilis Tilia
Vytvorili ste aj permakultúrnu záhradku. Čo je jej zmyslom?

Záhrada vznikla v čase, keď sa rekonštruovala prvá budova a bola založená na permakultúrnych základoch. To znamená, že stojí na samoudržateľnom princípe, teda prežije len tá silná bylinka. Ide o lokalitu bez zásahu syntetických hnojív či postrekov a bola vytvorená ako výuková. Chceli sme ňou ukázať byliny, z ktorých vyrábame naše oleje. Majitelia sú aj zakladajúci členovia Asociácie českých aromaterapeutov, čo je škola, ktorá vzdeláva aromaterapeutov, ktorí sa u nás učia.

Teraz sa záhrada rozšírila a siaha cez rybníky až k lesu a máme tam odpočinkovú časť vytvorenú na princípoch biodynamiky. To je odbor, v ktorom sa berie do úvahy pestovanie bez chémie, fázy mesiaca, svetové strany, planéty… Práve tu bola okolo altánku vytvorená kvetinová mandala a v rámci záhrady máme vytvorený aj sprievodcovský program s výkladom.

Čítajte tiež

permakulturna zahrada
Permakultúrna záhrada s kvetinovou mandalou s altánkom a štyrmi menhirmi – strážcami svetových strán. Zdroj: Nobilis Tilia
Počas koronakrízy ste fungovali v inom režime, než dovtedy. Ako ste sa pretransformovali?

Zo dňa na deň sa drvivá väčšina zamestnancov ocitla na homeoffice. Kto nemusel byť v kancelárii alebo vo výrobni, mohol zostať doma. Urobili sme aj bezpečnostné opatrenia, napríklad rozdelenie výrobnej zmeny na 2, aby sme eliminovali väčší počet ľudí na jednom pracovisku. Tiež sme skupiny rozdelili na mladšiu a staršiu. Zaujímavý je aj paradox, ktorý nastal. V dobe krízy sme mali väčšie obraty aj objednávky, takže kto mohol, pomáhal vo výrobe či pri balení. Ľudia z marketingu či obchodu pomáhali pri expedícii. Keďže sme mladí a zdraví a videli sme situáciu, vyrábali sme dezinfekcie pre zamestnancov aj členov rodín. Čo sa dalo sme ich distribuovali aj mestu a organizáciám zameriavajúcim sa na na starších a chorých občanov.

nobilis tilia kolektiv
Kolektív Nobilis Tilia. Zdroj: Nobilis Tilia
Pomohli ste aj zdravotníkom z okolia…

Rozhodli sme sa pomôcť pôrodniciam v našom okolí, personálu na pôrodníckych, novorodeneckých a neonatologických oddeleniach v kraji. Cez naše kontakty a obchodné zástupkyne sme rozdistribuovali vzorky s krémami na ruky, tvár i pery.

Ktoré produkty vaši zákazníci znovuobjavili od začiatku korony?

Určite došlo k posilneniu kategórie éterických olejov, najmä tých silne antivírusových ako napr. ravintsara. Zákazníci aromaterapii veria. Používanie aromalámp má u nás už tradíciu. S koronou sú ale spojené aj praktické produkty, ktoré riešia následky opatrení ako napríklad krémy na ruky, pomády na pery či produkty na akné, ktoré vzniká pod rúškom.

Aký dopad mala kríza na tvorbu vašej prírodnej kozmetiky?

Ako som už spomínala, mali sme sme viac objednávok, takže, paradoxne, sme zo situácie profitovali. Tu by som ale spomenula ďalšie dve oblasti. Po prvé, vo vnútri našej firmy nám to potvrdilo, že sme malá firma, ktorá vie niečo zmeniť aj zo dňa na deň. Keď sme si to uvedomili, posilnilo nás to. Vieme, že sme pružní a rýchli. Druhá vec, ktorú korona spôsobila, bolo zmýšľanie ľudí. Uvedomili si, že treba spomaliť, zrevidovať svoj životný štýl, že k zdraviu nám pomože príroda. A v tu chvíľu je potreba sa na prírodu sústrediť a keď z nej berieme, treba jej aj niečo vrátiť. My vieme, že to tak robíme a robíme to dobre.

Zobraziť komentáre (0)

Pridajte komentár

Vaša emailová adresa nebude zverejnená.

Naspäť hore