Práve čítate
Online hry – pomalí Rodičia a rýchle Deti
MAGAZÍN MODERNÉHO RODIČA
Tmavý režim Svetlý režim

Online hry – pomalí Rodičia a rýchle Deti

online hry frontine

Slávny štadión Arthura Asha v newyorskom parku Flushing Meadows zažíva svoje najakčnejšie finále histórie. Dramatické okamihy záverečných minút sledujú plné tribúny aj nadšené milióny divákov všetkých kontinentov vrátane antarktickej polárnej stanice Amundsen-Scott. Každý z aktérov finále bojuje sám za seba a v rozhodujúcich chvíľach nemyslia na miliónové výhry, ktoré ich čakajú… nie, milí rodičia, to nie je finále US Open – to je finále World Cup online hry FORTNITE – jedného z hracích hitov našich miláčikov.

ONLINE AKČNE A BEZPEČNE

Žiadna iná sféra digitálneho sveta tak netrpí pod váhou predsudkov a nepochopenia ako HRY. Rodičia pri pohľade na displeje svojich detí len krútia hlavou a odmietajú sa hlbšie pozrieť na umelo a zbytočne vytvorený problém. Síce pravdou je, že Fantasy monsters z iných galaxií a strieľačky, v štýle kto zostane posledný nažive vyhráva, značne nahlodávajú naše výchovné pôsobenie, ale nesmie nás to odradiť v našom rodičovskom trojboji – Vzdelávať, Zabávať, Chrániť. Nepovažujte naše krátke podpovrchové zamyslenie sa na tému Online hry za skrytú propagandu detskej hráčskej aliancie, ale budeme radi, ak v závere prijmete fakt, že akčné Online hry sú nevyvrátiteľným dôkazom o nevyužitých schopnostiach našich detí. Aby sme sa pri tom cítili #bezpecnenanete, sprevádzať nás budú Strážcovia digitálnej Reality z Esetu. Necháme ich bežať na pozadí v automatickom hracom móde, nech nám nerušia hru a len kryjú deťom chrbát v zodpovednom poslaní Umelého rodiča.

POMALY NIKAM NEZÁJDEŠ

Vžite sa do nasledujúcej situácie – v prítmí bezpečia detskej izby vrcholí na obrazovke akcia, motorické funkcie malého gejmera sú dokonale zosynchronizované so zrakovými podnetmi vyhodnocujúcimi neustále sa meniacu situáciu na bojovom poli, autentickú zvukovú kulisu hry dopĺňa hlasový čet v angličtine so spoluhráčom v Hongkongu a písomný čet v slovenčine s gejmerom v Oravskej Lesnej, zrak a motorika eliminujú aktuálne hrozby a hlava už pripravuje stratégiu, cieľom ktorej je konečné tímové víťazstvo. Zatiaľ čo v hĺbke podvedomia tuší, že povolený hrací čas sa chýli ku koncu, otvárajú sa dvere a veliteľský hlas vstupuje do deja… Už to vypni!

Kým doznie osudová veta, bleskurýchle vyhodnocuje stav, a už vie, že potrebuje max. 8 minút, aby odvrátil útok a stabilizoval pozície. Na zlomok sekundy odtrháva zrak od obrazovky a pre istotu si vyprosí… Mami, len 10 minút. Hra sa končí, napätie opadáva a v tichu reprákov stihne ešte analýzu chýb, ktorých sa dopustil počas hry, aby na druhý deň mohol byť pre svoj tím užitočnejší. Umelý rodič vypína hrací mód a začína kontrolovať prílohy učiteľských mailov.

online hry
Ilustrácia: Eva Kováčiková

POHĽAD ZA OPONU

Ako rodič sme hrdý, že naša domácnosť na hlavu porazila zákerného nepriateľa, a dokonca sme získali nové územia. Viac nás však hreje pomyslenie, že dieťa sa konečne začne venovať školským povinnostiam a prestane zabíjať čas hraním. Je to naozaj tak? Vráťme sa späť do akčnej Online hry v úlohe nezávislého rodiča-pozorovateľa a sledujme správanie vlastného potomka.

V prvom rade nás zarazí maximálna koncentrácia a sústredenie na to, čo práve robí. Vynikajúca priestorová orientácia, všímavosť a schopnosť rozoznať drobné detaily uprostred chaosu. Dokáže naraz sledovať viac objektov vo svojom okolí a rýchlo reagovať na všetky zmeny, čo zvyšuje jeho spôsobilosť predvídať. Zapája celý komplex svojich socio-emocionálnych jemných zručností, hýri kreativitou, rieši vzniknuté konflikty a tímovo spolupracuje. Samozrejmosťou je dodržiavanie pravidiel a plnenie krátkodobých i dlhodobých cieľov. Vrcholom je koncovka, počas ktorej je vyrušený rodičom – Mami, len 10 minút – čím deklaruje svoju schopnosť pracovať, komunikovať a správne sa rozhodovať v strese, pod tlakom a v časovej tiesni, čo sú neklamné znaky sebaovládania a dôvery vo vlastné sily a schopnosti.

SKRYTÉ ČÍSLA

Poviete si – veď sú to len hry. To isté sme si ako rodičia povedali pred nedávnom pri inej príležitosti –veď sú to len telefóny… Vždy je to niečo viac a Online hry nie sú len zábava. Na príklade našej FORTNITE si povieme, čo sa vlastne deje. Naplno sa rozbehli v roku 2018. O rok mala ich hráčska základňa 250 miliónov a v máji 2020 oznámili zo svojho Twitteru 350 miliónov aktívnych hráčov. Spájajú popkultúru, reálne dáta, video-hudobné platformy so sociálnym režimom bez zbraní, čo im získava priazeň aj menej militantne naladených členov domácností – dievčat a matiek.

Pre úplnosť len dodáme, že podľa analytiky za 2020 si hrací priemysel získal už 2,7 miliardy gejmerov s priemerným vekom 35 rokov, a s obratom 159 miliárd dolárov úplne zvalcoval hudobný priemysel (necelých 21) a z filmového zostal už len chudobný príbuzný (necelých 110). Späť do vývoja tečú neskutočné peniaze. Už dnes majú vývojárske štúdiá projekty, pre ktoré zatiaľ neexistuje zodpovedajúci hardvér, ktorý by to utiahol. A čo je na tom také fascinujúce pre nás rodičov?

HĽADANIE SÚVISLOSTÍ

To, že okrem fantazmagórii rôznych foriem sú moderné akčné Online hry postavené na reálnych dátach minulosti i súčasnosti. Digitalizujú našu realitu, poznanie a skúsenosti, to, čo robíme v danom okamihu, sypú na nás ohromné množstvo dát, vyhodnocujú naše myšlienky, reakcie, reflexy aj emócie. Princíp Online hier je snom všetkých učiteľov – individuálna alebo tímová nepretržitá interakcia. Nič tak hĺbkovo a v takom časovom rozsahu nezaťaží mozgový potenciál detí lepšie ako akčné multiplayer Online hry. Sila a pozitivita účinku majú veľký vplyv na množstvo aspektov správania sa a vývoja detí. Kedy sa tieto princípy zdigitalizovanej reality prenesú do vzdelávacieho systému a nahradia nudné edukačné hry, je len otázkou času. Deti sú na to pripravené, rodičia nie. Majstrovstvá sveta FORTNITE vyhral 16-ročný chlapec…

Zatiaľ sa všeobecné rodičovské podvedomie zaseklo na leveli Zábava s rôznymi prívlastkami typu škodlivá, neprimeraná či vzbudzujúca závislosť, zhoršujúca zrak, vyvolávajúca nepozornosť, agresivitu a poruchy vnímania. Je to hlavne vďaka rôznym mýtom a rodičom, ktorým sa to celé z nejakého dôvodu vymklo z rúk a ich zgejmované deti napĺňajú psychologické poradne a stránky detoxikačných príručiek. Len pripomenieme, že väčšina vecí, ktoré nás obklopujú, vyvolávajú závislosť, keď sa prijímajú neprimeraným spôsobom. Viac pozornosti, pochopenia a vlastnej rodičovskej skúsenosti pomôže preniknúť pod povrch. Taký rodinný akčňák vám dokáže, akí ste pomalí pri svojich rýchlych deťoch.

ŽIVÝ RODIČ NIE JE DOMA – UMELÝ ÁNO

Okrem množstva pozitív, ktoré Online hry prinášajú, môžu sa stať aj jednou z bezpečnostných dier našich domácností, ak veci nedomyslíme. Hrozieb nikdy nie je málo a stále sa podceňujú. Postihujú hráčov aj tvorcov hier. Len pred mesiacom hekeri z HelloKitty vyprázdnili servery CD Projektu. Nemusíte sa obávať, počítače našich detí nie sú zaujímavé pre takéto skupiny, ale všetko má byť poriadne zabezpečené, aj keď Živý rodič nie je doma.

Pre naplnenie hesla Hráme online akčne a bezpečne potrebujeme pár relevantných informácií a Umelého rodiča. Kto a ako môže ohroziť #technologievrodine, aké pravidlá platia pre #onlinehry, rady, príklady, skúsenosti, animované príbehy pre deti, podkast Bezpečnosť pri online hraní – to všetko je k videniu a počutiu na známom portáli www.bezpecnenanete.sk.

Zobraziť komentáre (0)

Pridajte komentár

Vaša emailová adresa nebude zverejnená.

Naspäť hore