Práve čítate
Anetta Vaculíková: Témy zdravá výživa a kvalita potravín patria do učebných osnov našich detí

Anetta Vaculíková: Témy zdravá výživa a kvalita potravín patria do učebných osnov našich detí

+15
Zobraziť galériu

Ak sa v našej bubline pohybuje ktosi, kto má čo povedať k zdravému vzťahu k potravinám, tak je to táto multifunkčná žena a mama s krásnymi kučeravými havraními vlasmi – Anetta Vaculíková. Je zakladateľkou platformy Skutočne zdravá škola s hlbokou nosnou myšlienkou – viesť deti k balansu na tanieri ešte skôr, ako sa naučia čítať a písať. Školí firmy, tvorí recepty na mieru a je lektorkou varenia. Je členkou hnutia Slow Food Pressburg, organizuje detský festival Po našom! aj ochutnávkovú konferenciu Degustorium. Hovorí, že keby mohla, celé dni by sa vŕtala v starých kuchárkach a dávala im nový život. Ktovie, možno sa jej to raz splní. Štyri knihy už predsa napísala.

V rozhovore s Anettou Vaculíkovou sa dozviete:

  • čo v jej kuchyni nesmie chýbať a čo naopak nezje ani omylom,
  • aké suroviny by sme mali mať na tanieri každý deň,
  • prečo je úplne v poriadku jesť mäso,
  • ako nakupovať na trhu,
  • ako funguje projekt Skutočne zdravá škola počas pandémie koronavírusu,
  • ale aj to, o čom je jej knižka Škriatok Zdravý tanier.
Začnime zľahka. Čo si mala ráno pred naším rozhovorom na raňajky?

Zhodou okolností som vytiahla z mrazničky mandľové roládky s orieškami od Maťky Grňovej. Dala som si k nim čaj. Dostala som akúsi strašnú chuť na sladké, hoci sa mi to nestáva často. Väčšinou raňajkujem slané jedlá, ražný alebo špaldový chlebík s nátierkou a so zeleninou. Od druhej fázy zimy sú to ešte stále rybičkové nátierky, ktoré si moje telo pýta.

Aké suroviny u teba v chladničke a v špajze nesmú chýbať, lebo sú základnou zložkou vášho stravovania?

V každom jedle, ktoré si doma pripravujeme, musí byť niečo čerstvé. U nás teda nesmie chýbať zelenina. Pred pandémiou sme si jedlá pomerne často plánovali vopred, tomu sme potom prispôsobovali aj naše nakupovanie na trhu. Teraz je to trochu ťažšie a tak je to skôr o tom, čo na trhu mať budú a čo nie. Pravidelne máme doma vývary, mäsové aj zeleninové. Na tie toho veľa nepotrebujeme. Veľmi rada mám paštéty a pečienku. Tá je výborným zdrojom vitamínu A. Raz do týždňa máme králika alebo hydinu, ale aj červené mäso. Snažím sa tiež o to, aby sme mali vždy doma nejakú obilninu – napríklad jačmeň alebo kuskus.

A strukoviny! Tých máme doma na kilá. Všetky druhy šošovice aj fazule a kukuricu. Robím z nich nátierky, dávam ich do polievky, ale aj do hlavných jedál. V poslednom čase som si zamilovala prívarky. Pamätám si, ako som ich v škole neznášala – všetky chutili a voňali rovnako. No a potom ešte múka. Z tej sa dá urobiť naozaj hocičo – od chlebíka, cez tortilly až po jednoduché nekysnuté pochutiny. Doma majú, samozrejme, najradšej, ak cez víkend napečiem chutný koláč. No tak vidíš – aby bolo na tanieri všetko, čo tam má byť, musia byť zásoby v špajze aj v kuchyni pestré. (smiech)

Foto: Zuzana Gavulová
Čo všetko má teda na tých našich tanieroch pravidelne byť? Rozoberme si to na drobné.

Obsah článku je uzamknutý

Prihláste sa pre pokračovanie

Ak nemáte konto môžete si registrovať PREDPLATNÉ a pokračovať v čítaní

 

 

Zobraziť komentáre (0)

Pridajte komentár

Vaša emailová adresa nebude zverejnená.

Naspäť hore