NEMOCNICA, na ktorú sa budete tešiť
Nenechajte si ujsť najnovšie seriálové prekvapenie z produkcie televízie JOJ. Známi herci a neznáme skutočné príbehy pacientov, ktorým dramatické okamihy zmenili život. V seriáli NEMOCNICA budete svedkami spletitých životných osudov hlavných protagonistov, profesného majstrovstva i osobných zlyhaní. Uvidíte príbehy plné napätia, bezohľadných ambícií bielych plášťov, nesplnených očakávaní, ale aj bezhraničnej lekárskej obetavosti a nezištnosti. Na televízne obrazovky prichádza NEMOCNICA, v ktorej ľudský život stojí nad všetkým – nad emóciami, osobnými vzťahmi, pochybnými vášňami, pracovnou rivalitou i osobným šťastím. Nahliadnite aj vy do príprav veľkého seriálu.
(NE)SKUTOČNÁ NEMOCNICA
Oslepená záplavou svetiel vchádzam do jojkárskej NEMOCNICE. Všade kamery, káble, počítače množstvo rekvizít a známych tvárí, ktoré to celé vnímali úplne prirodzene, hoci mne to pripadalo ako filmársky chaos. Nemocnica je však dokonale skutočná – recepcia, bufet, izby lekárov a pacientov aj sterilná operačná sála. Stačí si len ľahnúť a počkať, kto príde a či sa operácia podarí. A prišiel ten najdôležitejší – režisér Ján Novák. Pre NEMOCNICU opustil Prahu, kde žije a svoj novučičký špitál si nesmierne pochvaľuje: „V priebehu dva a pol mesiaca stála táto paráda. Keď som sem prvýkrát prišiel, nebolo tu nič. Kolegovia zo stavby mali na zemi laserové body, vymeriavali jednotlivé steny a postupne to rástlo. Celé to sledovať bol taký zázrak.“
Je to naozaj zázračne postavené, účelovo do kruhu, ako anglický Stonehenge, čo uľahčuje prácu aj neustále pozorným kameramanom. Zachraňovať životy pacientov bude okrem lekárov aj špičková zdravotnícka technika svetovej úrovne, ktorá dominuje každej miestnosti na Urgente. Práve toto exponované oddelenie bude v NEMOCNICI vstupnou bránou pre ťažké prípady i začínajúce nádejné kariéry mladých nastupujúcich doktorov.
UŽ HO VEZÚ
Zo sanitky rovno na stôl a už sa reže aj zašíva. Profesionalitu za kamerou sprevádza vysoký stupeň medicínskej odbornosti pred kamerou. Talentovaný Marián Mitaš opúšťajúci maskérku ako sexy chirurg Adam Ondruš mi prezradil, že na natáčanie zvykne prísť skutočný lekár, ktorý im vždy všetko vysvetlí a názorne predvedie. „Je tu aj Vierka, ktorá robila asistentku priamo na sále, a tá nám radí vo všetkých rutinách. Ako doktori rozprávajú, s akou frekvenciou slov, ako často si utierajú pot z čela, aké slangové výrazy používajú pre rôzne nástroje. Bez nej by to nebolo také skutočné, ako si myslím, že je.“ Marián sa už nemôže dočkať, keď si sadne pred televízor, aby si užil svoje lekárske schopnosti. Marián je náš hollywoodsky chlapec a hoci na Jessicu Chastain nemôže zabudnúť, v NEMOCNICI bojuje výhradne o srdcia slovenských diev.
Snehovo biely plášť pristane aj Nele Pociskovej alias internistke Rebeke Vargovej v úlohe druhých huslí po boku svojho seriálového donchuanského manžela. „Bola to pre mňa obrovská zmena. Samozrejme, bez pomoci mojej rodiny, bez Filipa a aj Miriamky, ktorá nám chodí domov pomáhať, by som to určite nezvládla.“ Pre skromnú Nelu je NEMOCNICA prvý veľký projekt po rokoch venovaných šťastným chvíľam materstva a rodinnej pohody, mimo svetiel rámp. A že ju nová rola dostala je evidentné po každej klapke, keď musí zvládať ťažké situácie, o ktorých nemala ani najmenšieho tušenia, že vôbec v živote existujú, ako sama priznáva.
NA NIČ SA NEHRAJÚ
Aj jej herecký partner charizmatický Richard Autner sa už stihol prevteliť do úlohy úspešného doktora Romana Vargu: „Stretol som sa s rôznymi medicínskymi výrazmi, ktoré som doposiaľ nepoznal, a dokonca som sa naučil aj zašiť ranu.“ A rán bude v NEMOCNICI požehnane. Telesných, aj rán na duši. Tie skôr hojiteľné dodáva na požiadanie maskérka s fantáziou Ria Pontikis. Spoľahlivo dokaličí každú svoju dobrovoľnú obeť. Hodnoverné rany od rôznych kalibrov, úderov, nástrojov či automobilových nehôd nikoho nenechajú na pochybách, ako veľmi pacient trpí. Výtvor Rie Pontikis majú problém rozpoznať na stole aj skúsení seriáloví doktori: „Naša maskérka u jedného pacienta vytvorila falošnú strelnú ranu a nachystala to tak, aby sme ju mohli zašívať. A jeden náš kolega, nebudem ho menovať, zašíval a zašíval a zrazu pacient zakričal – au, to bolí! On sa trafil a zašil mu do jeho skutočnej kože,“ smeje sa režisér Ján Novák. Čo viac ako autenticitu si režisér môže želať pre úspech seriálu.
Aj lovkyňa doktorov Zuzana Maxová, v civile milá Zuzana Kanócz – rodičia z nej chceli mať v detstve doktorku – prežíva svoju autenticitu za operačným stolom obzvlášť intenzívne: „Markírovať to, čo sa deje na obrazovke, tak aby sme boli čo najuveriteľnejší, pri tomto sa musím priznať mám najväčšiu trému.“ Veru, pozornému oku diváka neunikne žiadna povrchnosť či filmárska nedbalosť. Všetko sa piluje a opakuje, pokiaľ nie je Ján Novák spokojný. Čo na tom, že ostrieľanému hereckému sympaťákovi Marekovi Majeskému prischla nevďačná rola Mareka Hauptmanna, cynického a na všetko schopného riaditeľa NEMOCNICE. Aj on spolu s primárom Alojzom Čiernym, v podaní elegantného a ešte skúsenejšieho Františka Kovára, musia najprv za veľký režisérsky stôl, kde sa podrobne prechádza každá scéna predtým, ako pobežia kamery naostro.
IDEÁLY REALITY
Za NEMOCNICOU stojí okrem slovenských hereckých legiend a ich kolegov novicov aj veľké množstvo divákovi neznámych tvárí a profesií. Bez nich by to skrátka nešlo. Šikovné ruky z ateliérov TV JOJ dokázali dokonale napodobniť to, čo sa nepodarilo pozháňať v skutočných nemocniciach. Každý detail, každé svetlo, každý kostým či rekvizita dodávajú všetkým záberom vierohodnosť reálneho života. A o to tvorcom z TV JOJ predovšetkým ide. Priblížiť k divákovi v najvyššej možnej miere skutočnú NEMOCNICU a jej každodenný boj o životy a zdravie nás všetkých, bez idealizovania schopností a vlastností ľudí, ktorí tento boj dobrovoľne podstupujú. Ale nemusíte sa báť milí diváci, na záver ešte prezradím, že ideály a romantika žijú aj v jojkárskej NEMOCNICI, veď sa chceme pri tých obrazovkách aj zabaviť.
Plná nevšedných dojmov z natáčania opúšťam dosky, ktoré znamenajú svet. NEMOCNICA je už aj mojím seriálom a teším sa naň o to viac, že som spoznala toľko ľudí oddaných kumštu.
K ľuďom z titulkov patrí aj producentka a scenáristka NEMOCNICE, známa aj ako úspešná spisovateľka Danica Hričová. V tejto brandži nie je žiadny nováčik. Má na svojom ostrom pere niekoľko vydarených seriálov aj v spolupráci s TV JOJ. Svoje najnovšie dieťa nám predstavila v nasledujúcom rozhovore.
Ako vznikol nápad vytvoriť seriál Nemocnica? Čo je jeho ústrednou myšlienkou, motívom?
O nemocnici sa v televízii JOJ uvažovalo už dávno. Je to vďačné prostredie, každý sa s ním stretol, vytvára mnohé podklady pre vzťahové témy, veľmi komplikované aj veľmi jednoduché, viete sa s ním hrať, vtesnať doňho veci, ktoré sú potrebné zdieľať dnešnému divákovi, v dobe plnej pesimizmu. Seriál Nemocnica dáva nádej, že sa o vás za každých okolností niekto postará, že vás nenechá v najhoršom, niekde umrieť samého. A pritom sami lekári to nemajú jednoduché, to sme videli aj počas pandémie – sú to tiež ľudia a ani oni občas nevládzu. Aj to je jedným z leitmotívov seriálu, aj doktori sú len ľudia.
Čo je hlavným lákadlom seriálu? Na čo sa môžu diváci tešiť, aké emócie budú môcť prežiť spolu so svojimi seriálovými hrdinami?
Seriál staviame tak, aby bol pozitívny, aby dával nádej. Vieme, že nie vždy to tak je aj v realite, my sa však snažíme ukázať, ako by to mohlo a malo fungovať v ideálnom režime. Malo by platiť, že niekto sa o vás v dnešnej dobe, nech je akokoľvek zle, postará. Dôležité sú ľudskosť, empatia a schopnosť vidieť veci nielen z jednej strany. Niekedy totiž problém leží omnoho hlbšie a má v sebe viacero vrstiev. Niekedy sú veci dokonca aj mimo doktorov, ktorí sa o pacienta starajú, o ktorých napríklad pacient netuší. Že občas môže trpieť aj ten lekár, keď sa mu veci vymknú z rúk. V seriáli čiastočne riešime aj túto dilemu.
Dôležité sú ľudskosť, empatia a schopnosť vidieť veci nielen z jednej strany. Niekedy totiž problém leží omnoho hlbšie a má v sebe viacero vrstiev.
V jednom staršom rozhovore ste spomenuli, že musí prísť správny čas na uvedenie seriálovej novinky. Prečo je teraz ten správny čas na seriál Nemocnica a ovplyvnila pandémia jeho tvorbu?
Možno ho ovplyvnila tým, že sme si ešte viac uvedomili, čo sa môže stať, ak niekto dlhodobo podceňuje zdravotníctvo. Ak je poddimenzované, podhodnotené, ak je v ňom málo pracovníkov, ak starostlivosť u lekára berieme ako samozrejmosť. Potom príde svetová pandémia a s hrôzou si uvedomíme, ako sme bez tých ľudí my ostatní nahratí. Lekári sú hrdinovia, aj keď sú to iba ľudia, ktorí takisto občas nevládzu. Seriál Nemocnica sa síce vôbec netočí okolo pandémie, ale je v ňom ústredná myšlienka toho, že lekár môže tú prácu vykonávať jedine vtedy, ak je preňho poslaním. Mnohým našim hrdinom v seriáli kolabuje osobný život, pretože všetok svoj čas a energiu vkladajú do práce, ktorá je pre nich životom.
Odkiaľ ste čerpali príbehy pacientov? Ako prebiehala príprava pred samotným písaním a kreatívnou časťou?
Materiál sme zbierali priebežne dva roky. Od lekárov, sestier, robili sme dlhodobý zber materiálu, od známych, z vlastných skúseností, inšpirovali sme sa snáď všade. Vytvorili sme hlavné postavy lekárov – okolo nich sa to celé točí. Každý pacient, ktorý príde do Nemocnice sa lekárov nejako osobne dotýka, riešia cez neho aj seba, svoje súvislosti, prípadne aj lekár si niečo uvedomí cez pacienta. Tie vzťahy lekár – pacient sú vlastne v niečom recipročné.
Čo je pre vás základom dobrého scenára? Aké znaky by mal mať, aby zaujal slovenského diváka a ako dlho trvá taký scenár napísať?
Základ dobrého scenára – na to nie je poučka, a keby to niekto vedel presne, bol by korunovaný a nespochybniteľný kráľ seriálov a televízie ako takej. Sú tam možno nejaké spoločné veci – divák sa nesmie nudiť, nemal by byť úplne zdeptaný, nemalo by to byť nič nereálne, a mal by tomu veriť. Myslím si, že divák hlavne neodpustí nudu. Ako dlho trvá scenár napísať? To je individuálne. Niekomu to trvá dva dni, niekomu rok. Záleží aj od žánru, zručností, prípadne dolaďovania iných detailov.
Každý pacient, ktorý príde do Nemocnice sa lekárov nejako osobne dotýka, riešia cez neho aj seba, svoje súvislosti, prípadne aj lekár si niečo uvedomí cez pacienta. Tie vzťahy lekár – pacient sú vlastne v niečom recipročné.
Pri tvorbe seriálu je dôležité aj obsadenie hercov. Podľa čoho ste ich vyberali?
Pilot som písala priamo na hercov, ktorých som mala v hlave, tvorilo sa to potom lepšie. Mala som na mysli konkrétnych ľudí, ktorí keď prišli na casting, do tých rolí priamo zapadli možno práve preto, že to bolo vopred šité na nich. Konkrétne napríklad Nela Pocisková, Rišo Autner, Dávid Uzsák, Ferko Kovár, Anička Nováková, Ďuro Hrčka, Noel Czuczor. Potom boli herci, ktorých som našla priebežne – napríklad fantastická Eva Mores. Videla som jej fotky z filmu a zavolala som ju na casting. Okamžite som ju chcela a postavu, ktorú mala hrať, som zmenila a prispôsobila jej vzhľadu a osobnosti. Podľa mňa to tak veľmi dobre funguje – keď komunikujete s hercom a on dá do toho veľa svojho, svoj náhľad, svoju životnú skúsenosť, vytvorí to omnoho autentickejší pocit. Postavy v Nemocnici sú rozvrhnuté tak, aby tvorili dokonale pestrý charakterový mix.
Čo je špecifickým znakom vašej práce? Ako by ste charakterizovali váš rukopis?
To musí povedať niekto iný, ja neviem presne charakterizovať svoj rukopis. Robila som komédie, romantické aj dramatické seriály, sitkomy, naposledy Nový život s Petrom Kolečkom a teraz Nemocnicu. Sú to také rôznorodé seriály, že ja sama neviem pomenovať svoj rukopis.
Ste mamou troch detí. Ako zvládate skĺbiť prácu kreatívnej producentky, scenáristky a spisovateľky s výchovou detí? Máte nejaké triky, napríklad v oblasti time-manažmentu, ktoré by ste poradili aj iným rodičom?
Treba mať dobrého muža, ktorý vám robí „backup“. Bez toho to nejde. Nie všetci chlapi s takýmto niečím ale vedia manažovať svoje ego. Môj muž je najväčšou oporou, dáva mi rodinný „backup“, a to mi umožňuje pracovať v tomto objeme a tempe, v akom fungujem. Píšem väčšinou doobeda, vtedy to ide najlepšie.
Letné číslo Rikiki je venované téme športu a rôznym aktivitám na čerstvom vzduchu. Pri čom vždy zaručene zrelaxujete a načerpáte nové sily do ďalšieho písania?
Jednoznačne kone, to sa už o mne asi vie. Jazda na koni je pre mňa najlepšie vetranie hlavy, alebo len tak prítomnosť pri koňoch. Chodila som dosť často cvičiť do fitka, úplne nečakane mi učaroval silový tréning, ale stopla ma pandémia. Začala som teda cvičiť doma, podľa videí a rôznych aplikácií, a tiež trochu behávam.
Pozrite si aj našu video reportáž z nakrúcania seriálu Nemocnica.