jedlo markeova zdravy zivotny styl jesen 2019 01

Za kvalitu nášho života sme zodpovední v prvom rade my sami!

12 zdieľaní
12
0

Informácie o zdravom životnom štýle dnes nájdete už takmer všade. Čím to však je, že populácia je čoraz obéznejšia a počet potravinových alergií aj intolerancií nezadržateľne stúpa? Nutričná špecialistka Mária Markeová, ktorá sa roky venuje výživovému poradenstvu a klinickej a tehotenskej výžive, neodkladne varuje pred ľudskou pohodlnosťou. Tvrdí, že ak chceme byť dlhodobo zdraví a fit, treba počúvať svoje telo a staviť na zdravý životný štýl.

Dnešná spoločnosť je priam preplnená informáciami o rôznych výživových smeroch a zaručených radách o tom, ako sa zdravo stravovať. Čo znamená pojem zdravá strava vo vašom ponímaní?

Pojem zdravá strava je relatívny. Odlišuje sa presne tak, ako sme my všetci rôzni. Naozaj. Pre každého človeka môže zdravá strava znamenať niečo celkom iné. Dnešná doba je príznačná tým, že je zahltená veľkým množstvom odporúčaní, overených rád, stravovacích smerov a instantných diét, ktoré zaručene zaberú všetkým ľuďom bez rozdielu rovnako. Som presvedčená, že je na každom z nás, aby sme si vybrali tú svoju cestu. Svoj spôsob stravovania, ktorý budeme vedieť a najmä chcieť dlhodobo dodržiavať, aby sme si udržali a pestovali fyzické aj psychické zdravie.

Máte pocit, že zdravá strava a psychický stav človeka spolu úzko súvisia?

Jednoznačne. Dobrý psychický stav má blahodarný vplyv na schopnosť a ochotu zdravo sa stravovať. No platí to aj opačne. Zdravá strava pozitívne ovplyvňuje psychiku. Všetky moje klientky, ktoré začali viesť zdravý životný štýl, sa cítia na počkanie krajšie, zdravšie, sebavedomejšie, ľahšie, štíhlejšie, vitálnejšie a majú zrazu prebytok energie. Psychika, pozitívne myslenie, zdravá strava a zdravý životný štýl sú spojené nádoby, ktoré spolu veľmi úzko súvisia a navzájom sa dopĺňajú.

Vplýva správna životospráva aj na celkový zdravotný stav človeka? Dajú sa ňou odstrániť aj niektoré chronické zdravotné problémy?

Ja osobne som presvedčená, že strava a životný štýl, ktorý vedieme, nás vedia dlhodobo udržať zdravých a vitálnych a pomáhajú nám prekonať niektoré zdravotné ťažkosti. Asi si už každý z nás niekedy všimol, že instantné riešenia v podobe rôznych diét alebo nerozvážnych pokusov stravovať sa, napríklad bez pečiva, potom s pečivom, bez bielkovín, a potom zase s prehnaným množstvom bielkovín, prípadne s vynechanými raňajkami či večerou, nášmu telu vôbec nevyhovujú.

„Kľúčové je nájsť racionálne zdravé stravovacie návyky, ktoré budú dlhodobé a v súlade s naším telom, a prinesú nám tak trvalé benefity pre náš organizmus.“

Nutričná špecialistka Mária Markeová

Pripomeniem aj fakt, ktorý stále platí, a síce, že pri chudnutí má strava 70 % podiel na dosiahnutí našich cieľov a zvyšok tvorí pohybová aktivita. Skúsme si teda predstaviť, na koľko percent ovplyvňuje strava a výber potravín naše zdravie, keď žijeme priemerne 77 rokov a jeme približne 5-krát za deň.

jedlo markeova zdravy zivotny styl jesen 2019 01
Ako je to s chudnutím? Platí priama úmera, že zdravá strava rovná sa štíhla postava?

Myslím si, že na to, aby sme boli zdraví a udržali si svoju vysnívanú hmotnosť, nám iba jeden faktor v rámci zdravého životného štýlu nestačí. Aj keď zdravá vyvážená a nutrične hodnotná strava je, samozrejme, v rámci chudnutia základ. No stále platí, že je to len 70 % toho, čo by sme mali urobiť, aby sme dosiahli ideálnu hmotnosť. Tých ďalších 30 % je najmä o primeranej fyzickej aktivite, ktorá nás bude baviť. A pri ktorej definitívne pochováme slová, ako: musím ísť cvičiť, a pre zmenu s úsmevom privítame vetu: chcem ísť cvičiť!

Nedá mi nezdôrazniť, že by sme nemali zabúdať eliminovať stres. Navodiť si vnútornú pohodu a optimálne psychické nastavenie zohrávajú pri chudnutí taktiež veľmi veľkú úlohu. Zásadná je aj podpora a rešpekt od okolia a našich blízkych. Myslím si, že bez všetkých týchto faktorov si štíhlu postavu a zdravie udržíme len veľmi ťažko. Ak by skutočne existovali instantné riešenia, ako diéty, kávy či čaje na chudnutie, tak by sme boli všetci štíhli a zdraví bez námahy už dávno.

Ako je to s pohybom? Je pri chudnutí potrebné absolvovať pravidelný tvrdý tréning vo fitness centre, alebo stačí dlhšia prechádzka v prírode?

Neexistuje ideálna pohybová aktivita, ktorá je pre každého z nás tá najlepšia. Existuje pohybová aktivita, ktorá nás baví a vieme si ju udržať na dlhý čas. Iba vtedy to má z dlhodobého hľadiska ten správny a pozitívny vplyv na organizmus, na naše telo, máme z neho najväčšie benefity, ktoré čerpáme.

„Nič v živote netreba preháňať, aj k pohybu by sme mali pristupovať rozumne a nastaviť si čas cvičenia, ale aj jeho frekvenciu na základe našich schopností a možností, ktoré ovplyvňujú našu rodinu, prácu a psychickú pohodu.“

Nutričná špecialistka Mária Markeová

Každodenná prechádzka v tej istej frekvencii na dosiahnutie cieľov, ako sú chudnutie alebo zvyšovanie výkonnosti, nestačí, pretože telo sa vie na ňu veľmi rýchlo adaptovať a berie ju ako každodennú rutinu. Z toho vyplýva, že aj pri prechádzke by sme mali využívať dynamiku cvičenia a meniť jej rýchlosť alebo dĺžku, nech si naše telo nezvyká.

Keď ide o chudnutie detí, ktoré trpia na obezitu, platia iné pravidlá, ako keď sa ordinuje „diéta“ dospelému? Mnoho rodičov urobí rázny krok: Tak! A teraz už žiadne sladkosti! Je to naozaj vhodné riešenie?

Určite to nie je správne riešenie. Pri detskej obezite je nesmierne dôležité, aby sa rodičia s deťmi o tom otvorene rozprávali a vysvetlili im, prečo by mala byť zmena životosprávy pre ne dôležitá. Mnoho rodičov však tragicky zabúda na to, že ak chcú dosiahnuť zmenu u detí, musia ísť príkladom. Mladý človek vníma okolie veľmi intenzívne, preto je viac ako nutné začať od seba. Začína sa to nákupom, ktorým akoby programujeme naše stravovanie. Treba dať definitívne stop nakupovaniu potravín, ktoré nie sú vhodné pre rodičov ani ich deti, pretože vždy sa je len to, čo je doma v chladničke.

Čo sa týka postupu pri chudnutí detí a noriem, sú, samozrejme, iné ako u dospelých, pretože u detí prebieha proces dospievania, teda dokončenie rastu a vývinu. Takéto nastavenie takého mladého klienta potrebuje špeciálny a špecifický prístup pre vyhovenie stravovacieho ako aj pohybového režimu. Vždy v takýchto prípadoch odporúčam vyhľadať odborníka.

jedlo markeova zdravy zivotny styl jesen 2019 02
Ako najlepšie viesť k zdravej výžive aj deti? Na čo by si mali dať rodičia pozor a v čom robia najčastejšie chyby?

Úplne najdôležitejšie je viesť k zdravej výžive deti už od úplného malička. Deti sú budúcnosť, a nie je to klišé. Ak nebudú naše deti zdravé, aká nás čaká budúcnosť? Kľúčová je prevencia a edukácia o zdravej strave, a to nielen v rámci rodiny, ale aj škôl či škôlok. Vďaka ľuďom, ktorí túto dôležitosť pochopili, vznikol projekt Zeleninkové šialenstvo, ktorého som súčasťou aj ja ako nutričný špecialista. Je to preventívny program proti detskej obezite a obezite v rodinách.

Už v predškolskom veku je dôležité, aby sme deti začali učiť, čo je pre ne zdravé a dobré. Projekt Zeleninkové šialenstvo je zameraný na interaktívnu výučbu detí vnímať zdravý životný štýl ako prirodzenú súčasť života. Celý projekt prepája zdravý životný štýl škôlky, školy, dieťaťa a rodiča. Deti sa totiž učia najmä pozorovaním. A to nielen od rodičov, ale aj od kamarátov, spolužiakov, širšej rodiny, od okolia či od učiteľov. Tieto všetky vplyvy môžeme nazvať aj hlbokým zakoreňovaním zvykov.

„Nemôžeme predsa od detí očakávať, že sa súčasťou ich dennodenného života stane zdravá strava, ak sa s ňou nestretávajú doma a nemajú pevný vzor vo svojich rodičoch či v okolí.“

Nutričná špecialistka Mária Markeová

Zdravá strava nie je o jednotlivcovi v rodine či v škole, ale je to o filozofii a nastavení celej komunity, ktorá sa spoločne rozhodne žiť zdravo. Rodina je základnou bunkou spoločnosti. Ak bude rodina zdravá, bude zdravá aj naša spoločnosť.

Za jednu z najväčších chýb, ktorú robia rodiča, považujem odmeňovanie detí jedlom. Vždy keď majú deti radosť, alebo sa im niečo podarí, dostanú do rúk sladkosť či nezdravé jedlo. Tento nebezpečný zvyk potom bez toho, aby sme si to uvedomovali, pretrváva až do dospelosti. Vtedy hovoríme o takzvanom emočnom jedení. Ak dávate svojim deťom sladkosti, nespájajte to so žiadnymi zážitkami, či už negatívnymi, alebo pozitívnymi. Možno to znie trošku prehnane či komplikovane, ale funguje to. To mi môžete veriť.

Čo spôsobuje, že sa ľudia nestravujú zdravo, aj keď všetci vedia, že je také stravovanie pre telo prospešné?

Je to najmä nedostatkom času, ktorý veľmi úzko súvisí s uponáhľanou dobou, v ktorej žijeme. No z môjho pohľadu je to najmä o ľudskej pohodlnosti. Ruku na srdce. Koľko výhovoriek a ospravedlnení si dokážu ľudia vymyslieť, keď je v éteri otázka, prečo sa nezaujímajú o svoje zdravie a zdravý životný štýl. Ja si myslím, že skutočne mnoho.

Popritom dnešná moderná doba ponúka naozaj dostatok kvalitných informácií o strave a zdravom životnom štýle. V mojej praxi sa najčastejšie stretávam s problémom, že ľudia sú už takí dezorientovaní kvôli predimenzovanému a vzájomne si odporujúcemu množstvu informácií, že sami ich už nevedia selektovať a vybrať si z nich, čo je pravdivé a správne. Myslím si, že sme sa už všetci stretli s tým, že informácie, ktoré sú dostupné na internete, neboli všetky dôveryhodné alebo vedecky podložené.

Pri hľadaní informácií o zdravej výžive je okrem iného potrebné myslieť aj na jeden dôležitý detail. Každá skupina ľudí má predispozíciu na iný štýl stravovania. Inak sa stravujú ľudia v Južnej Kórei a inak ľudia v strednej Európe. Takže ak si v budúcnosti budete chcieť hľadať informácie na internete, myslite na to, pre akú skupinu populácie je daná strava vhodná. A aj na to, že základné minimum dôveryhodnosti článku môžete spoznať už v mene autora textu.

jedlo markeova zdravy zivotny styl jesen 2019 03
Ľudia majú často pocit, že zdravé stravovanie je náročné časovo aj finančne. Je to pravda?

Ľudia by si mali v prvom rade uvedomiť vlastnú zodpovednosť. To, ako sa o seba staráme, ako jeme, ako cvičíme, ako žijeme, je naša investícia do zdravia, a koniec koncov aj do kvality nášho života. A to, domnievam sa, je tá najlepšia investícia v živote. Je to celé náš výber. Aj to, do ktorého obchodu vstúpime a čo si kúpime.

Radi sa všetci skrývame za výhovorku, že zdravá strava je drahšia ako tá nezdravá, ale je to len otázka našich priorít a našej pohodlnosti. Je pre nás ľahšie a pohodlnejšie doplniť chýbajúcu energiu a dať si niečo sladké. Bez akejkoľvek námahy to vyberieme zo skrinky, či sme doma, alebo v práci. Náročnejšie, ale zodpovednejšie je myslieť na to, či mám doma dosť ovocia a zeleniny a iných nutrične bohatých potravín. Napríklad mliečne výrobky, mäso, vajíčka, ryžu, chlieb, aby som si mohla pripraviť zdravé a plnohodnotné jedlo, ktoré je tak „časovo náročné“.

„Naše telo si pamätá všetko, ako sa k nemu správame a ako sme sa k nemu správali. “

Nutričná špecialistka Mária Markeová

Je na našom rozhodnutí, či nám to vráti tak, že sa budeme cítiť zdraví a bez bolesti, liekov a návštev lekára a budeme si užívať každodenné radosti života čo najdlhšie. Alebo nám tú našu bezohľadnosť raz spočíta, a budeme platiť za tú našu pohodlnosť a všetky výhovorky obrovskú daň. Už len nepopierateľný fakt nárastu ľudí, u ktorých sa objavili rôzne alergie a intolerancie, ktoré za posledné roky tak masovo prepukli aj v našej krajine, o tom niečo vypovedá.

Nedávno som bola na konferencii na SPU na Zoborských dňoch. Na jednej prednáške prednášajúci uviedol veľmi zaujímavé porovnanie, a síce, že jedno euro investované do prevencie pred zdravotným problémom sa dá prepočítať na tisíc eur nevyhnutných na samotnú liečbu tohto problému. Je na každom z nás, aby si vybral, ktorá investícia do budúcnosti je preňho tá lacnejšia. A v neposlednom rade aj výhodnejšia a šťastnejšia. Za kvalitu nášho života sme totiž zodpovední v prvom rade my sami.

12 zdieľaní
Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

TIEŽ SA VÁM BUDE PÁČIŤ